rekrutacja e-commerce

Dobre praktyki projektowe w e-commerce – dlaczego warto rekrutować profesjonalnego UX designera

Rynek e-commerce jest jednym z lepiej rozwijających się obecnie sektorów gospodarki, a jego wartość wciąż rośnie, sięgając w Polsce 60 mld złotych. Wraz z rozwojem rynku pojawiają się coraz bardziej konkurencyjne sklepy online. Sprzedażowy sukces zależy w dużej mierze od właściwie zaprojektowanej strony internetowej. Począwszy od struktury www, rozmieszczenia treści, opisów produktów, zawartości graficznej i responsywnego projektu deweloperskiego – wszystkie elementy wpływają na odbiór witryny w sieci. Jeśli chcesz, żeby twój sklep był przyjazny i dobrze sprzedawał, to powinieneś pomyśleć o zatrudnieniu specjalisty user experience. W tym artykule odpowiadamy na pytanie, dlaczego warto zatrudnić profesjonalnego projektanta doświadczeń użytkownika i komu powierzyć to zadanie.

Czym są dobre praktyki user experience

Trafiłeś kiedyś na stronę sklepu, na której nie potrafiłeś odnaleźć tego, po co przyszedłeś? Nawigacja wprawiała cię w konsternację i nie wiedziałeś, gdzie właściwie jesteś, ani gdzie znajduje się jest  produkt, jakiego szukasz? A gdy wreszcie go znalazłeś, to jego opis nie dostarczył wyczerpujących i konkretnych informacji? A może dotarłeś do miejsca na stronie, które prowadziło wprost w ślepą uliczkę? Jeśli przeszedłeś przez wszystkie te niepowodzenia i pomimo tego nie wyłączyłeś tamtej strony – jesteś bardzo cierpliwym i pokornym użytkownikiem lub użytkowniczką.

Niestety – większość z nas taka nie jest, a to ze względu na rosnący deficyt poznawczy, który mamy jako współcześni internauci, w obliczu wielości dostępnych nam sklepów internetowych. Innymi słowy – jeśli strona sklepu utrudni użytkownikowi nawigowanie lub znalezienie tego, czego szuka, to z pewnością nie pozostanie on na niej zbyt długo.  W każdej chwili może przecież przejść na stronę konkurencji. I tak z reguły się dzieje.

Jak walczyć o konsumentów w e-commerce

Jak temu zaradzić? Co zrobić, żeby użytkownicy zostali właśnie na naszej stronie? Co więcej: aby chcieli z przyjemnością kupować nasze produkty? Warto w tym celu rekrutować do zespołu e-commerce UX designera, który łączy kompetencje grafika webowego, front-end dewelopera i content writera.

User experience designer potrafi empatycznie wczuć się w położenie użytkownika strony internetowej i tak projektować miejsce w sieci, aby było przyjazne, dostępne i dobrze konwertowało sprzedaż produktów. Pracownika z takimi kompetencjami możesz próbować rekrutować na własną rękę lub skorzystać z pomocy digitalowej agencji rekrutacyjnej, która posiada szeroką bazę kandydatów w branży e-commerce. Jeśli jednak z jakiegoś powodu wybierzesz samodzielne rekrutowanie UX designera, radzimy przyjrzeć się dobrym praktykom projektowania doświadczeń użytkowników, aby wiedzieć czego oczekiwać od przyszłego projektanta sklepu online.

Wejść w buty użytkownika

Znane w świecie marketingu powiedzenie głosi, że “Ludzie nie kupują produktów, lecz kupują lepszą wersję siebie samych”.

Jakie ma to konsekwencje dla projektowania w zgodzie z dobrymi praktykami UX? Takie, że projektanci powinni potrafić rozpoznać etap projektu, na którym należy przestać dodawać wciąż nowe funkcje do aplikacji czy interfejsu, np. do menu sklepu internetowego i skupić się na tym, co ludziom naprawdę podoba się w interakcji z aplikacją, stroną czy programem.

Aby mieć taką wiedzę, należy myśleć projektowo (design thinking) i przede wszystkim potrafić empatyzować doświadczenie użytkownika, a więc umieć “wejść w jego buty”. Jak tego dokonać? To proste i nie proste – należy samemu być częstym userem  interfejsów,  i nieustannie, refleksyjnie sprawdzać,  testować ich użyteczność. Bycie dobrym UX-em to sztuka dobrych, dojrzałych i przemyślanych wyborów. Tak na poziomie projektu graficznego, jak na poziomie projektu deweloperskiego. To również, a może przede wszystkim, sztuka panowania nad swoim projektowym “ego”,  umiejętność znalezienia balansu pomiędzy tym, co potrafimy jako designer, a tym, co faktycznie przyda się użytkownikowi w jego podróży konsumenckiej.

Minimalizm w projektowaniu interfejsu e-commerce

Drugą i równie istotną praktyką – powiązaną z empatyzacją użytkownika – jest umiejętność stosowania minimalizmu, swego rodzaju UX-owej “brzytwy Ockhama”. Innymi słowy, redukujemy liczbę elementów tylko do tych, które są faktycznie funkcjonalne w procesie użytkowania. Dotyczy to zarówno contentu słownego jak i elementów UI (user interface).

Rekrutować samodzielnie czy z pomocą agencji?

Przedstawiliśmy jedynie wybrane, naszym zdaniem najważniejsze dobre praktyki UX, których jest jednak dużo więcej, niż mogłoby się wydawać. Najważniejsze dla właściciela e-commerce jest jednak zrozumienie problemu, że do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego online nie wystarczy nam atrakcyjny produkt i dobrze zaprogramowany backend strony internetowej. To, co naprawdę się liczy do użyteczność frontendowej warstwy strony, czyli tej, na której dochodzi do bezpośredniej interakcji z użytkownikiem. Ważne jest po prostu to, aby nie utrudniać mu użytkowania naszego sklepu i jednocześnie dążyć do jak największych ułatwień dostępności naszego sklepu dla jak największego grona odbiorców.

Znalezienie odpowiedniej osoby na stanowisko UX designer, tj. umiejętność rozpoznania tych osób, które jedynie mianują się w swoich dokumentach aplikacyjnych UX-ami od tych, które faktycznie potrafią nimi być, trzeba bez wątpienia pozostawić agencji rekrutacyjnej. Codziennie zmaga się ona z właśnie tego typu zadaniami, posiadając duże doświadczenie w procesie rekrutowania dobrych kandydatów na to miejsce w biznesie e-commerce.