Employer branding – co to jest i jak o niego dbać?
„Employer branding” to „budowanie marki pracodawcy”. Obejmuje ono działania z zakresu public relations i marketingu, których adresatami są obecni oraz przyszli pracownicy danej firmy. Cel tych działań to przekonanie zatrudnionych i kandydatów, że dane miejsce pracy warte jest zainteresowania, bo można rozwijać w nim swoje kompetencje i liczyć na przyjazne, profesjonalne środowisko. A przede wszystkim oczekiwać od niego transparentnego systemu płac i możliwości uzyskania różnych benefitów. W tym artykule dowiecie się czym jest employer branding i jak o niego dbać, aby przynosił pożądane efekty.
Budowanie marki pracodawcy – jakie są typy i co można na tym zyskać
Budowanie marki pracodawcy dzieli się na: employer branding wewnętrzny i employer branding zewnętrzny. Celem pierwszego jest przede wszystkim utrzymanie retencji zatrudnionych pracowników (zatrzymanie zasobów ludzkich wewnątrz struktur firmy) oraz tym samym zredukowanie rotacji na poszczególnych stanowiskach.
W tym przypadku komunikacja kierowana jest dośrodkowo, czyli do wewnątrz organizacji – a konkretnie do jej obecnych pracowników. Istota tej komunikacji to przekonanie zatrudnionych, że w określonej firmie warto zostać i pracować w niej z zaangażowaniem.
Przykłady employer brandingu wewnętrznego
- szkolenia podnoszące kompetencje zawodowe,
- rekrutacja wewnętrzna – możliwość awansowania na inne, lepsze stanowisko,
- efektywna organizacja pracy, która nie przynosi frustracji i daje poczucie sensu,
- system premii, prowizji i nagród,
- prezenty świąteczne,
- wyjazdy integracyjne,
- posiłki firmowe w godzinach pracy,
- poszanowanie zasady work-life balance, czyli umożliwienie pracownikowi zachowania zdrowej równowagi pomiędzy pracą a odpoczynkiem i życiem prywatnym.
Celem działań employer brandingu zewnętrznego jest natomiast rekrutowanie nowych pracowników, przedstawiając im argumenty przemawiające za tym, że właśnie ta, a nie inna firma, godna jest uwagi kandydatów. Rozwijający się prężnie zwłaszcza w branży IT, employer branding zewnętrzny stanowi odpowiedź na rozwijający się rynek pracownika, w którym to pracownik wybiera pracodawcę, a nie odwrotnie.
Przykłady employer brandingu zewnętrznego
- landing page rekrutacyjny i employee value proposition,
- niebagatelna zakładka „Kariera”, „O firmie”, „Kultura pracy” – na stronie organizacji,
- przemyślana oferta pracy w serwisach rekrutacyjnych,
- artykuł sponsorowany w prasie branżowej albo lokalnej,
- współpraca z agencją rekrutacyjną i agencją headhunterską.
Spójność komunikatów wewnętrznych i zewnętrznych w kreowaniu marki pracodawcy
Planując działania employer brandingowe, warto pamiętać o spójności w kształtowaniu wszystkich komunikatów. Spójny, interesujący wizerunek ma bowiem bardzo duży udział w powodzeniu marki – również marki pracodawcy.
Dlatego też ważne jest, aby specjalista PR poznał organizację od wewnątrz w celu przeprowadzenia analizy jej mocnych i słabych stron. Silna, wyraźna korelacja komunikacji wewnętrznej marki pracodawcy z komunikacją zewnętrzną pozwoli uniknąć późniejszych dysonansów. Zarówno w świadomości obecnych jak i przyszłych pracowników.
Jak budować dobry employer branding?
W przypadku zewnętrznych działań employer brandingowych być może potrzebna będzie pomoc specjalisty public relations oraz specjalisty SEO, którzy wykonają audyt organizacji oraz analizę strony internetowej pod kątem jej widoczności oraz atrakcyjności dla potencjalnych kandydatów. W rezultacie może on zalecić pojedyncze działania marketingowe, umacniające pozycję marki pracodawcy na rynku pracy lub zaplanuje oddolną strategię promocyjną w celu budowania marki pracodawcy od podstaw.
Landing page rekrutacyjny i employer value proposition
W celu zbudowania zewnętrznego employer brandingu powinniśmy zaprojektować i wdrożyć „stronę lądowania” (landing page), na którą będą trafiać kandydaci. Strona ta powinna zawierać przede wszystkim konkretną, jasno sformułowaną propozycję wartości pracodawcy (employer value proposition – EVP). Jest to komunikat, w którym zawiera się informacje, co kandydat będzie miał z tego, że zatrudni się właśnie w Twojej firmie.
EVP powinna komunikować korzyść z zatrudnienia, która nie musi oczywiście odnosić się jedynie do warunków płacowych, ale na przykład do kultury organizacyjnej w firmie oraz poszanowania balansu między życiem zawodowym i prywatnym. Struktura landing page’a rekrutacyjnego uwzględnia również formularz aplikacyjny i wezwanie do działania (CTA), dzięki którym umożliwisz kandydatom wysyłanie aplikacji na dane stanowisko. Ponadto strona taka powinna być przygotowana zgodnie z zasadami pozycjonowania treści w przeglądarkach internetowych, aby zapewnić jej optymalną widoczność w Internecie i tym samym dotarcie do określonej grupy odbiorców.
Kampania w mediach społecznościowych
Wartościowym przedsięwzięciem będzie również promowanie landing page’a w mediach społecznościowych, zarówno w kampaniach organicznych jak i reklamach płatnych. Akcja w social mediach pomoże w uzyskaniu ruchu przychodzącego na stronie rekrutacyjnej, a także sprawi, że Twoja organizacja stanie się bardziej rozpoznawalna.
Czy można robić employer branding na własną rękę?
Budowanie marki pracodawcy to proces długofalowy, opierający się na działaniach wielokanałowych, wykorzystujących różne formy komunikacji. Dbanie o skuteczny employer branding wewnętrzny i zewnętrzny wiąże się z różnego rodzajami działań: od eventów firmowych i wyjazdów integracyjnych, po akcje promocyjne w mediach cyfrowych i typowe działania public relations. Dlatego właśnie samodzielna realizacja strategii employer brandingowej, nawet jeśli mamy już gotowy plan działania, jest nie lada wyzwaniem i może wymagać pomocy podmiotów zewnętrznych: specjalistów marketingu, social mediów i optymalizacji stron pod kątem wyszukiwania.
O pomoc w znalezieniu kompetentnych wykonawców możemy poprosić agencję rekrutacyjną, która posiada wiele wartościowych kontaktów zawodowych do profesjonalistów w tych dziedzinach. Marka pracodawcy jest czymś, czego budowanie warto powierzyć zawodowcom, ponieważ pierwsze wrażenie, na którym z pewnością powinno nam zależeć jako pracodawcom, można zrobić tylko raz i powinno być wywarte z należytą starannością i dbałością o szczegóły.
Jeśli chcesz przeczytać o innych sposobach dbania o employer braning to tutaj znajdziesz artykuł na temat onboardingu: