Kilka słów o ‘słowach klucz’! Jak dobierać słowa kluczowe?
Słowa kluczowe są ważnym elementem planowania i wdrażania strategii SEO. Treści pozbawione umiejętnie dobranych i rozmieszczonych słów mogą stanowić nie lada przeszkodę w osiągnięciu wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce. Dlatego właśnie dobieranie słów kluczowych musi być poprzedzone dokładnym zrozumieniem potrzeb użytkownika, a także konstruktywną analizą działań konkurencji. Niezbędna będzie także umiejętność używania narzędzi do analizy i planowania słów oraz monitorowania wyników kampanii SEO. Jak więc dobierać słowa kluczowe, aby osiągać naprawdę dobre rezultaty?
Rozumienie potrzeb a planowanie słów kluczowych
Zrozumienie realnych problemów, które trapią użytkowników, to bardzo ważna umiejętność w procesie dobierania słów i fraz kluczowych. Rozumienie potrzeb, czyli insight, zazwyczaj poprzedza wyszukiwanie słów i wdrożenie ich w contencie.
Potrzeby te zostaną wyrażone w treści (np. w artykule na blogu) przy pomocy ściśle związanych z nimi zapytań, które mogą być wpisywane w wyszukiwarkę. Zapytania powinny zawierać tożsame z nimi słowa i frazy kluczowe, jakie odpowiadają celowi i tematyce strony, sklepu, bloga czy społeczności. Trudno jednak formułować pytania zawierające dobrze dobrane i wysokorankujące słowa, jeśli nie potrafimy wyobrazić sobie konkretnego problemu, jaki dotyka daną grupę użytkowników. Nasza treść powinna przecież pomagać go rozwiązać lub wskazywać w prosty sposób drogę tego rozwiązania. To my powinniśmy znać użytkownika “lepiej” niż on sam.
Analiza konkurencji
Dogłębne zrozumienie potrzeb użytkowników to jednak nie wszystko, co powinniśmy zrobić, aby dobrze dobierać słowa kluczowe. Musimy jeszcze zrozumieć konkurencję i analizować jej działania, sprawdzając też popularność fraz, na które konkurencja pozycjonuje swoje treści.
Możemy znaleźć słowa i frazy wykluczające, pozwalające na odróżnienie się od konkurencji. Staramy się też używać wykluczających słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym, ścisłym albo co do konkretnego wyrażenia. Dodanie tych słów do strony pozwoli trafić ci tylko do tych użytkowników, którzy szukają właśnie twoich treści, rozwiązań oraz produktów i nie przypadkiem trafili na twoją stronę. Tacy użytkownicy mogą pozostać z twoją stroną i marką na długo.
Narzędzia do planowania słów kluczowych
Aby rozumieć potrzeby i dobrze dobierać słowa kluczowe możemy wspomagać się przeznaczonymi do tego narzędziami, np. Google Keyword Planner lub Answer The Public, które
pokażą aktualnie popularne i wysokorankujące słowa i frazy. Są one naturalnym odzwierciedleniem bieżących zainteresowań i problemów, z jakimi zmaga się twoja grupa docelowa. Ponadto bardzo istotnym elementem jest dobranie przy pomocy owych narzędzi takich słów kluczowych, które mają jednocześnie wysoką liczbę wyszukiwań oraz niską konkurencję. Znajomość Google Trends i Answer The Public to jednak nie wszystko. W dobieraniu i planowaniu słów kluczowych przydadzą nam się równie takie narzędzia, jak, między innymi, Senuto, Ahrefs czy SEMrush.
Naturalna integracja słów kluczowych z contentem
Tworzona przez nas treść musi być zaprojektowana tak, aby była przyjazna nie tylko wyszukiwarkom i botom crawlującym strony, ale także przyjazna użytkownikom. Coraz większą popularność zyskuje SXO, które jest połączeniem zasad SEO z najlepszymi praktykami user experience. Content nie może być przeładowany słowami kluczowymi i linkami.
Pomijając fakt, że zostanie to wykryte przez Google Search Console jako problem (np. błąd “elementy klikalne zbyt blisko siebie”), to w wyniku przeładowania nie stworzymy przyjaznego doświadczenia naszej treści i nie ułatwimy czytelnikowi zadania. Teksty “napchane” słowami kluczowymi (i linkami) nie brzmią przecież naturalnie i powodują pewien dysonans poznawczy, który szybko zniechęca użytkownika do naszych treści. Słowa kluczowe powinny być w naturalny sposób zintegrowane (albo wkomponowane) z contentem na stronie. Algorytmy wyszukujące również coraz częściej “zwracają uwagę” na przeładowanie treści słowami kluczowymi, co obniża ogólne noty strony w wynikach wyszukiwania.
Monitorowanie rezultatów słów kluczowych
Ze słowami kluczowymi warto eksperymentować, sprawdzając ich skuteczność dzięki narzędziom do analityki internetowej. Przy ich pomocy sprawdzimy np. jakie słowa kluczowa przekierowują najczęściej użytkowników na naszą stronę, mając możliwość zwiększenia tego typu zapytań w innych treściach, licząc na jeszcze większy ruch przychodzący.
Specjalistów od analityki internetowej możecie znaleźć w portalach rekrutacyjnych i ogłoszeniowych albo przy pomocy agencji headhunterskiej, która rekrutuje pracowników z branży marketingu internetowego i e-commerce. Monitorowanie wyników skuteczności słów kluczowych jest procesem długofalowym i może wymagać stałego, intensywnego zaangażowania dedykowanego do tego specjalisty. Z tym z kolei nie warto eksperymentować i warto powierzyć to zadanie doświadczonym osobom. W końcu od tego zależy, czy odniesiemy sukces w planowaniu, dobieraniu i wdrażaniu skutecznych i wysokorankujących słów kluczowych do naszych treści, rozwiązań oraz produktów.