Jak negocjować wysokość swojego wynagrodzenia w branży digital i e-commerce

Otrzymanie oferty pracy w wymarzonej firmie to doskonały moment na negocjacje wysokości wynagrodzenia. Pamiętaj, że same negocjacje to konstruktywna rozmowa, w której obie strony powinny znać swoje oczekiwania, ale pozostać przy tym otwarte na kompromis. Przygotowując się do tego procesu, na przykład jako specjalista e- commerce, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii. Poruszymy je w dzisiejszym artykule.

Jak negocjować wysokość swojego wynagrodzenia podczas rozmowy o pracę – przygotowanie to klucz

Do negocjacji przystępujemy oczywiście odpowiednio przygotowani. Przed spotkaniem przypomnij sobie swoje ostatnie osiągnięcia, którymi warto się pochwalić. Wyniki finansowe działu, zmniejszenie liczby porzuconych koszyków o X%, opis projektu, który był strzałem w dziesiątkę, czy też informacje o kampanii marketingowej, która odniosła ogromny sukces i której to właśnie Ty byłeś autorem. Nie zapomnij dodać do tej listy dodatkowych kursów oraz szkoleń, w których wziąłeś udział. Dobre wyniki w codziennej pracy, jak i stałe poszerzanie swoich kompetencji, będą ogromnym plusem. 

Oprócz swojego doświadczenia, doskonałych wyników w pracy oraz przebytych szkoleń – możesz też zawczasu poprosić byłego pracodawcę o napisanie referencji polecających. Niech wymieni on Twoje najlepsze cechy i podkreśli sukcesy zawodowe. Takie referencje zwiększą Twoją wiarygodność jako pracownika wartego każdej wydanej złotówki. 

Rekrutacja pracowników e-commerce może być wieloetapowa i obejmować na przykład zadanie testowe, podczas którego będziesz miał możliwość wykazania się. Wynik takiego zadania również może być argumentem popierającym proponowaną przez Ciebie stawkę wynagrodzenia. 

Negocjując weź też pod uwagę specyfikację stanowiska oraz firmy. Duże korporacje zazwyczaj oferują wyższe wynagrodzenie od małych firm, które dopiero co weszły na rynek. Jeśli mowa o stanowisku – im więcej odpowiedzialności i nietypowych umiejętności wymaganych w pracy – tym wyższe wynagrodzenie. 

Warto wspomnieć o średnich zarobkach rynkowych. Zrób dobry research w Internecie oraz pośród znajomych z branży. Często średnie widełki płacowe na danym stanowisku można poznać po wypełnieniu ankiet dotyczących wynagrodzeń na różnych stronach internetowych. Niech podana przez Ciebie kwota opiera się na realnej sytuacji rynkowej oraz Twoim doświadczeniu i kwalifikacjach. Zdarza się, że agencja headhunterska może podać ogólne widełki danemu kandydatowi po uprzednim zapytaniu już w trakcie pierwszej lub drugiej rozmowy telefonicznej – wykorzystaj to. Budowanie relacji nie tylko z przyszłym pracodawcą, ale też z rekruterem, to dobry ruch który może przynieść wiele korzyści w przyszłości.

Jak powinny przebiegać negocjacje?

Wiele osób obawia się samych negocjacji, a przecież proces ten jest standardową częścią procesu rekrutacyjnego. To szansa na uzyskanie wynagrodzenia, które Cię satysfakcjonuje i zmotywuje do pracy. Jak zatem powinny wyglądać takie negocjacje? 

  1. Przygotuj się starannie na długo przed spotkaniem, o czym szeroko piszemy wyżej.
  2. Określ swoje oczekiwania. Ustal minimalną kwotę, jakiej oczekujesz od pracodawcy. Weź pod uwagę nie tylko samo wynagrodzenie, ale także premię, opiekę medyczną czy możliwość pracy z domu. 
  3. Miej w pamięci silne argumenty, które uzasadniają Twoją propozycję stawki wynagrodzenia.  
  4. Bądź asertywny i konkretny, ale też otwarty i gotowy na kompromis.
  5. Pamiętaj o kulturze osobistej. Podziękowanie za ofertę pracy czy uprzejmy e- mail po spotkaniu są zawsze w dobrym tonie. 
  6. Zadawaj pytania. To ułatwia podjęcie decyzji, a pracodawcy pokazuje, że naprawdę jesteś zainteresowany zatrudnieniem.  
  7. Nie spiesz się z podjęciem decyzji. Nierzadko potrzeba czasu na przemyślenie danej propozycji, tak więc nie musisz odpowiadać od razu. 
  8. Po zakończeniu procesu negocjacyjnego istotne jest to, aby zawrzeć na piśmie wszystkie istotne ustalenia w celu uniknięcia późniejszych nieporozumień.

Pomoc agencji rekrutacyjnej – nie tylko dla pracodawcy

Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o wsparcie rekrutera z agencji headhunterskiej specjalizującej się w rekrutacji pracowników e-commerce i digital. Taka agencja posiada szeroką bazę kandydatów i pracodawców, a także wiedzę na temat aktualnych trendów na rynku pracy oraz wysokości wynagrodzenia. 

Poza tym warto dodać, że aktualnie na rynku panuje niedobór wykwalifikowanych specjalistów z branży digital i e-commerce. Twoje umiejętności i doświadczenie są cenne i dają Ci silną pozycję negocjacyjną.

Powodzenia!

 

Źródła:

[1] https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/wymarzona-pensja-w-pierwszej-pracy-o-tym-warto-pamietac-przy-negocjacjach/g14nbky

[2] https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/krotki-poradnik-negocjatora-pensji/s51ysnl

[3] https://www.money.pl/gospodarka/jak-prowadzic-skuteczne-negocjacje-wynagrodzenia-6923348819659744a.html

[4] https://www.money.pl/gospodarka/jak-negocjowac-wynagrodzenie-podczas-rozmowy-o-prace-6859752906644128a.html