Rozmowa z performance marketing specialist. O co pytać kandydatów
Performance marketing to kompleksowe działania reklamowe w wielu kanałach komunikacji, które rozliczane są za jednostkowe efekty. Specjalista ds. performance marketingu łączy w swojej roli kompetencje z zakresu marketingu cyfrowego i e-commerce ze zdolnościami analitycznymi i technologicznymi. Jest to stanowisko wielozadaniowe, wymagające wielu umiejętności.
W tym artykule powiemy o co pytać kandydatów i jak skutecznie rekrutować dobrych pracowników na to stanowisko. Najpierw jednak o tym, czym jest performance marketing. Zaczynamy!
Co to jest performance marketing?
Performance marketing, czyli “marketing efektywnościowy”, jest to forma reklamy cyfrowej, w której reklamodawca ponosi koszty reklamy tylko wtedy, gdy interesariusz zrealizuje konwersję, np. kliknie w baner lub kupi produkt. Reklamodawca płaci za kampanię reklamową jedynie, gdy reklama faktycznie trafia do odbiorcy i prowadzi do celu zamierzonego w kampanii.
Czym performance marketing różni się od digital marketingu?
Chociaż performance marketing jest rodzajem marketingu cyfrowego, to różni się od niego istotnie.
Czym konkretnie? W marketingu cyfrowym reklamodawca ponosi koszty zbudowania zasięgu i rozpoznawalności treści wśród swoich odbiorców, a także koszty stworzenia ich zaangażowania wokół contentu. Różnica polega tutaj na tym, że koszty tych działań są ponoszone niezależnie od tego, czy reklama prowadzi do oczekiwanego rezultatu.
Performance marketing w krótkiej perspektywie czasu jest najczęściej bardziej kosztowną formą reklamy niż inne formy marketingu cyfrowego. Warto jednak pamiętać, że w performance marketingu płacimy jedynie za rezultaty, a więc z sukcesem możemy generować duży przychód w dłuższej perspektywie czasu.
O co pytać kandydata na rozmowie rekrutacyjnej?
Konwersje pozostawiają na serwerach posegmentowane dane, które w performance marketingu poddawane się analityce internetowej. Na podstawie tych analiz performance marketing specialist wyciąga wnioski, służące optymalizacji przyszłych konwersji.
Na rozmowie kwalifikacyjnej warto zatem zadawać pytania o umiejętność analizowania danych i konfiguracji narzędzi internetowych do analityki. Przy ich pomocy performance marketing specialist powinien potrafić oceniać skuteczność prowadzonych kampanii.
Pytania rekrutacyjne na stanowisko PMS dotyczą zdolności kreowania i wdrażania strategii marketingowych, konfiguracji kampanii marketingowych i zarządzania narzędziami automatyzacji, a także interpretowania informacji z ruchu na stronie.
Specjalista ds. performance marketingu powinien posiadać zestaw fachowych kompetencji z zakresu digital marketingu i e-commerce. Konieczna jest znajomość narzędzi reklamy internetowej, jak Google Ads, Google Analytics lub Google Search Console.
Performance marketing specialist potrafi wyznaczać cele marketingowe spójne z DNA i strategią marki oraz koordynować włączone w strategię działania promocyjne. W centrum jego/jej zainteresowania zawodowego są zarówno działania oparte na efektach, jak i artykuły sponsorowane, content marketing i reklama natywna.
Wybrane umiejętności, o które należy zapytać kandydata na performance marketing specialist, to między innymi:
- tworzenie strategii marketingowych,
- zarządzanie treściami reklamowymi,
- konfiguracja narzędzi marketingu cyfrowego,
- analityka internetowa,
- pomiar skuteczności kampanii,
- tworzenie strategii mailingowych,
- tworzenie i zarządzanie kampaniami SEO i SEM,
- nadzorowanie i analiza zwrotu wydatków za reklamę (ROAS).
Pytania, jakie warto zadać kandydatowi na performance marketing specialist dotyczą, jak widać, rozmaitych zagadnień. Dotykają nie tylko zagadnień konfiguracji wyświetlania reklam w serwisach społecznościowych i ogłoszeniowych, lecz również większego pojęcia o technologiach internetowych i znajomości trendów projektowych. Na tej podstawie specjalista performance marketingu analizuje skuteczność kampanii w wielu jej aspektach.
Performance marketing specialist łączy techniczne kompetencje “twarde” – w obszarze lekkiego IT i analityki – z kompetencjami “miękkimi”, komunikacją marketingową i lekkim, kreatywnym piórem. Rekrutacja dobrego, kompetentnego pracownika na to stanowisko wymaga od rekrutującego kompleksowej wiedzy specjalistycznej w zakresie dziedzin marketingu internetowego. Wynika to z wielozadaniowej natury tego stanowiska.
Czy warto więc skorzystać z usług agencji rekrutacyjnej w zatrudnianiu performance marketing specialist?
Działania firmy rekrutacyjnej pozwalają znacznie skrócić proces rekrutowania dobrego pracownika i zaoszczędzić pieniądze, optymalizując rekrutację. Dzięki pomocy agencji HR oszczędza się pieniądze, które mogłyby zostać przepalone na nieudane próby rekrutacja z kandydatami niespełniającymi oczekiwań.
Współpraca z agencją daje możliwość rekrutowania kompetentnych pracowników w krótkim czasie. Warto wiedzieć, że prowadzi ona specjalistyczne rozmowy rekrutacyjne codziennie. Dlatego bardzo dobrze wie, jakie pytania zadawać, aby otrzymać pełny obraz kompetencji danego kandydata.
Agencje HR posiadają rozbudowane bazy aplikacji, przetwarzane w zautomatyzowanych systemach rekrutacji (ATS), które przyspieszają analizę i umożliwiają porównanie wielu kandydatów, ich drogi zawodowej i umiejętności.
W rezultacie cały proces rekrutacyjny przebiega dynamicznie, a jego wyniki są bardziej zadowalające niż w przypadku tradycyjnych form rekrutowania pracowników.