pożądani specjaliści e-commerce

Rekrutacje na czasie! Najbardziej pożądani specjaliści e-commerce

E-commerce to jeden z najprężniej rozwijających się rynków na świecie. Wraz z rozwojem sprzedaży online, równie dynamicznie rozwija się sektor zatrudnienia w tej branży. Powstają w niej stosunkowo nowe profesje, będące odpowiedzią na wyłanianie się nowych technologii marketingu cyfrowego, web developementu i analizy danych. W tym artykule przyjrzymy się kilku zawodom w e-commerce, które z pewnością warto znać, aby zrozumieć, dlaczego są na czasie i bardzo pożądane przez pracodawców.

Rynek e-commerce powiększa się z roku na rok. Dynamika rozwoju stymuluje pojawianie się nowych profesji. Do najważniejszych i najbardziej cenionych z punktu widzenia rekrutacji należą przede wszystkim:

  • specjalista ds. e-commerce,
  • specjalista ds. marketing performance,
  • specjalista ds. sprzedaży marketplace,
  • influencer marketing manager,
  • data analyst.

Na czym właściwie polega wykonywanie tych zawodów i jakie są wymagania stawiane przed nimi? Jaka jest ich rola w życiu organizacji oraz jaki posiadają wpływ na wyniki sprzedażowe? I wreszcie: co zrobić, aby zatrudnić prawdziwie kompetentnych, doświadczonych pracowników do Twojego e-commerce? Zaczynamy!

Kim jest specjalista e-commerce

Kompetentny specjalista do spraw sprzedaży online musi bardzo dobrze orientować się w branżowych trendach i nowościach marketingowych, umiejętnie łącząc zestaw skillów miękkich i twardych. Z jednej strony powinien znać i potrafić efektywnie wykorzystywać – przynajmniej na poziomie podstawowym – narzędzia marketingu internetowego i handlu online. Zasady działania takich platform e-commerce, jak między innymi Shopify, WooCommerce czy Wix nie powinny mieć przed nim tajemnic.

Z drugiej strony powinien wykazywać się umiejętnościami analitycznymi i copywriterskimi, a także móc pracować wydajnie w warunkach permanentnej wielozadaniowości. Do jego obowiązków należy obsługa sprzedaży w sklepie internetowym, komunikacja z klientami, a także planowanie i wdrażanie strategii marketingowych.

Specjalista ten zajmuje chyba najbardziej złożone i kompleksowe stanowisko e-commerce, wymagające bardzo dobrej organizacji pracy, działania pod presją czasu i natłoku różnych obowiązków związanych ze współpracą z innymi pracownikami sklepu.

Dlatego samodzielne znalezienie odpowiedniej osoby na to miejsce nie jest zadaniem prostym i z pewnością wymagać będzie profesjonalnej pomocy agencji rekrutacyjnej. Dysponuje ona dużą bazą aplikacji wykwalikowanych kandydatów i potrafi w krótkim czasie rekrutować odpowiednich specjalistów e-commerce.

Specjalista ds. marketing performance – czym się zajmuje

Praca marketing performance w e-commerce sprowadza się do planowania, optymalizacji i skalowania płatnych kampanii reklamowych sklepu online, które mają miejsce w przeglądarkach internetowych i serwisach społecznościowych, między innymi na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy TikToku.

Specjalista ten wykorzystuje cyfrowe, komercyjne kanały dotarcia do użytkowników. Jego głównym celem jest sprawianie, że podejmą oni pożądane działanie, na przykład klikną w banner reklamowy albo przycisk CTA, z czego specjalista rozliczany jest przez swojego klienta lub pracodawcę.

Do zadań specjalisty tego typu należy ponadto zarządzanie budżetem kampanii reklamowej, mierzenie jej efektywności i przygotowywanie raportów. W tym punkcie praca specjalisty performance marketingu styka się z kompetencjami analityka danych internetowych, który analizuje informacje z ruchu na stronie internetowej sklepu lub w serwisie, jakie to dane są dostępne dzięki narzędziom typu Google Analytics czy Google Serach Console. Wnioski wyciągnięte z analiz służą specjaliście performance marketingu do optymalizowania kampanii oraz testowania alternatywnych rozwiązań reklamowych i contentowych.

Co robi specjalista do spraw sprzedaży marketplace

Specjalista do spraw sprzedaży marketplace odpowiada za tworzenie i publikowanie ofert w serwisach typu marketplace (np. Allegro, Alibaba, AliExpress, Amazon itp.), obsługiwanie zamówień, zwrotów i realizacji strategii sprzedażowych. Do jego zadań należy udoskonalanie treści opisów, kart produktów, ponadto współpraca z copywriterem i grafikiem w zakresie weryfikowania poprawności merytorycznej rich contentu produktowego. Specjalista tego typu zajmuje się wdrażaniem polityki cenowej i marketingowej, co odbywa się w ramach stałej współpracy z działem performance marketingu.

Influencer marketing manager – kim jest

Osoba na tym stanowisku zajmuje się pozyskiwaniem influencerów oraz influencerek dla marek, których produkty są sprzedawane w danym e-commerce. Manager tego rodzaju odpowiada na planowanie strategii promocyjnej opartej o komunikację inluencera z klientami w mediach społecznościowych. Ustala on zakres współpracy i kategorie promowanych produktów. Nadzoruje, a także koordynuje materiały i publikacje tworzone przez influencerów w związku z ich promowaniem w mediach, dbając o to, aby materiały te odpowiadały swoim zakresem i stylistyką DNA marki produktów, które są przedmiotem promocji.

E-commerce data analyst – zakres obowiązków

Zadania analityka danych w e-commerce polegają na przetwarzaniu, analizowaniu i raportowaniu informacji, które są pozyskiwane z ruchu użytkowników na stronie sklepu internetowego lub serwisu społecznościowego. Dane i raporty te służą wyciąganiu konstruktywnych wniosków, wykorzystywanych w kreowaniu strategii marketingowej i sprzedażowej. Pozwalają na optymalizowanie treści produktowych, redesign struktury strony internetowej i ulepszanie contentu w celu zwiększania skuteczności w osiąganiu celów danego sklepu online. Analityk danych współpracuje ściśle ze specjalistą e-commerce oraz z działem performance marketingu, dostarczając danych ze skuteczności kampanii reklamowych.

Dlaczego specjaliści e-commerce są potrzebni

W dobie dynamicznego rozwoju sprzedaży online i rozbudowanych serwisów marketplace, spotykamy się ze zjawiskiem swego rodzaju atomizacji wykonywanych zadań. W rezultacie jedna osoba – na przykład właściciel danego e-commerce’a – nie jest w stanie z dużą skutecznością realizować ich samodzielnie. Obsługiwanie kampanii reklam płatnych, kontakt z klientami i kurierami, planowanie działań i pozyskiwanie influencerów, analityka danych i projektowanie złożonego contentu mogą przerosnąć nawet najbardziej pracowitego posiadacza sklepu online. Dlatego właśnie warto zainwestować w przyszłość swojego przedsiębiorstwa, rekrutując profesjonalnych specjalistów e-commerce. Inwestycja ta powinna zwrócić się szybciej, niż może nam się to wydawać.