zmiana pracy

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce – wady i zalety 

Według najnowszego raportu opublikowanego przez serwis Manageronline pod koniec maja 2021 r. możemy śmiało stwierdzić, że częsta zmiana pracy w projektach e-commerce nie jest niczym nadzwyczajnym. Otóż w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonało tego aż 50% zatrudnionych w marketingu, e-commerce oraz mediach. Przyczynił się do tego COVID-19, ale nie zabrakło również specjalistów, którzy opuścili obecnego pracodawcę z własnego wyboru. W dzisiejszym artykule przedstawimy wady i zalety częstej zmiany pracy w projektach e-commerce. Zapraszamy do lektury!

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce – co to oznacza?

Jako doświadczona agencja rekrutacyjna uważamy, że o zjawisku częstej zmiany pracy przy projektach e-commerce możemy mówić, gdy osoba stawiająca pierwsze kroki odejdzie z danej firmy po okresie krótszym niż 12 miesięcy. Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę pracownika z ponad 5-letnią historią zawodową – sformułowanie „często” oznacza raz na ok. 3 lata.

 

Zmiana pracy w projektach e-commerce – początkujący pracownik

Naszym zdaniem tzw. miellenialsi próbują odnaleźć własną ścieżkę zawodową w pierwszym okresie pracowniczym, a co za tym idzie – ich oczekiwania zmieniają się bardzo dynamicznie. Skutkuje to zazwyczaj początkowym zapałem do działania i szybkim znużeniem rutynowymi czynnościami (np. mało interesującymi projektami e-commerce), co warunkuje ich decyzję o porzuceniu aktualnego pracodawcy.

Mówiąc w skrócie – niedoświadczeni pracownicy są bardzo zmotywowani, jednak po czasie ich oczekiwania rozmijają się z korporacyjnymi realiami, a w konsekwencji stają się nieusatysfakcjonowani. Może to wynikać również ze zbyt wysokich wymagań pracodawcy, który chce mieć „złotą rączkę” na cały etat zajmującą się wszystkimi zaległymi projektami.

 

Zmiana pracy w projektach e-commerce – doświadczony pracownik

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce może wynikać z kilku powodów i nie dotyczy tylko początkujących, lecz także bardziej wykwalifikowanych osób – nawet z ponad 5-letnim stażem zawodowym.

Polskie agencje rekrutacyjne twierdzą, że doświadczony pracownik odejdzie z danej firmy dopiero w momencie, gdy przestanie być doceniany i szanowany. Po części jest to trafne spostrzeżenie, jednak z naszego punktu widzenia specjaliści obsługujący liczne projekty e-commerce na etacie potrzebują co jakiś czas nowych wyzwań, za którymi często idzie konieczność awansu.

W mniejszych firmach staje się to zasadniczo niemożliwe, ponieważ szef jest koordynatorem, a reszta po prostu pracuje nad wyznaczonymi celami. Korporacje natomiast mają rygorystyczne zasady i w momencie, gdy nie realizują oni KPI, szanse na awans są niemal zerowe. Taki pracownik staje przed wyborem – być w firmie, która nie wykorzystuje w pełni jego potencjału, albo spróbować zmienić stanowisko na wyższe i wspinać się po kolejnych szczeblach swojej kariery.

 

Jakie są wady i zalety częstej zmiany pracy w projektach e-commerce?

Bez względu na staż zawodowy – wady i zalety częstej zmiany pracy w projektach e-commerce są podobne. Otóż dzięki rotowaniu między przedsiębiorstwami mamy możliwość poznania nowych osób, które pokażą nam inny sposób myślenia i działania. Każda firma dodatkowo wzbogaci nasz zakres kompetencji, a także umożliwi realizację innych, zazwyczaj bardziej rozwojowych projektów.

 

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce – zalety

  • wzbogacenie zakresu kompetencji zawodowych,
  • możliwość realizacji różnych projektów,
  • szansa na większe zarobki,
  • poznanie innego sposobu myślenia i działania,
  • zmiana stanowiska na bardziej satysfakcjonujące.

 

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce – wady

  • obawa przyszłych pracodawców przed brakiem lojalności,
  • brak identyfikacji z firmą i jej celami,
  • konieczność uczestniczenia w kolejnych rozmowach rekrutacyjnych.

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce może wiązać się z brakiem zaufania pracodawcy do konkretnego pracownika. Właścicielom zazwyczaj zależy na specjalistach, którzy będą wspierali ich firmę przez dłuższy okres, co może powodować pewne obawy. Z punktu widzenia agencji rekrutacyjnej rekomendujemy jednak odpowiednio uargumentować odejście z poprzedniego przedsiębiorstwa potencjalnemu pracodawcy – pomoże to rozwiać jego wątpliwości.

 

Częsta zmiana pracy w projektach e-commerce – podsumowanie

Każda osoba pochodzi indywidualnie do zmiany pracy w e-commerce. Takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, jednak musimy mieć na uwadze, że jako nowi pracownicy nie będziemy mogli dogłębnie zrozumieć koncepcji danego projektu, a co za tym idzie – pokazać pełni swoich możliwości. Z drugiej strony możemy więcej zarobić, być na wyższym stanowisku, a także poznać ludzi, którzy pokażą nam nowe spojrzenie na dany temat.