rekrutacja SEO

Rekrutacja SEO – o co pytać kandydatów?

W wyniku pandemii koronawirusa nie tylko gremialnie przenieśliśmy się z biur do domów, ale znacznie zwiększył się też popyt na niektóre stanowiska. Dotyczy to przede wszystkim osób pracujących w e-commerce i digital marketingu. Firmy, walcząc o przetrwanie, zrozumiały jak ważna jest inwestycja w budowanie widoczności on-line i aktywnie poszukują osób na stanowisku specjalista SEO, które im w tym pomogą. Jak dobrze wybrać kandydata, aby inwestycja w SEO zwróciła się z nawiązką? Jak powinna przebiegać rekrutacja SEO? Jakie kompetencje powinien mieć specjalista SEO i jakie pytania zadać, aby je zweryfikować?

Rekrutacja SEO to trudny proces. Dlaczego? Praca SEO wymaga szczególnego połączenia kompetencji twardych i miękkich oraz odpowiednich predyspozycji. Kluczem, aby to zrozumieć, a tym samym przygotować właściwy zestaw pytań rekrutacyjnych, jest określenie celu i roli dla stanowiska specjalista SEO. Praca takiej osoby ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży poprzez generowanie wysokiej jakości ruchu na stronę. Wymaga to wykonywania szeregu czynności on-site (np. umieszczanie na stronie internetowej wartościowego contentu, optymalizacja pod kątem słów kluczowych, techniczna optymalizacja kodu strony) oraz off-site (np. pozyskiwanie linków).

Specjalista SEO: praca i kompetencje 

Już z tego opisu wynika, że kandydat musi być zaznajomiony z funkcjonowaniem i obsługą strony internetowej, mieć łatwość tworzenia treści, analityczny umysł pozwalający na wyciąganie wniosków i budowanie strategii SEO. Cenne będą zdolności komunikacyjne i umiejętność współpracy z innymi osobami zaangażowanymi w digital marketing (np. copywriter, web developer). Co ważne: specjalista SEO musi być cały czas gotowy do zgłębiania wiedzy. Zanim więc kandydat zostanie postawiony w ogniu specjalistycznych pytań dotyczących SEO, warto w procesie rekrutacyjnym uwzględnić również pytania, które pozwolą zweryfikować ogólne predyspozycje do wykonywania tego zawodu. 

Praktyka czyni mistrza

Odbycie kursów na pewno będzie plusem dla kandydata, jednak to wokół praktycznego doświadczenia powinna koncentrować się rekrutacja SEO. Praca SEO u różnych pracodawców może wyglądać inaczej, choćby w zależności od tego czy kandydat zdobywał doświadczenie w agencji czy jako in-house. W ocenie merytorycznego przygotowania do funkcji specjalisty SEO pomocne będą następujące pytania:

  • Wymień swoje dotychczasowe zadania w zakresie SEO on-site
  • Wymień swoje dotychczasowe zadania w zakresie SEO off-site
  • Jakim budżetem na działania SEO dysponowałeś?
  • Z jakich narzędzi korzystałeś w obszarze SEO i w jakim celu?
  • Wymień swoje największe osiągnięcie SEO (najszybszy wynik, najwyższy wskaźnik konwersji, najtrudniejsza wypozycjonowana fraza)
  • W jaki sposób i jak często raportowałeś postępy?
  • Zakładając, że dostałbyś tą pracę, od czego zacząłbyś optymalizację?

Poznanie odpowiedzi na powyższe pytania pozwoli ocenić na ile kandydat wpisuje się w profil oraz jaki miał zakres autonomii w działaniu. Będzie to też dobry wstęp do bardziej specjalistycznych pytań:

  • Jak (poprzez jakie mierniki) definiujesz sukces SEO?
  • Opisz czynniki wpływające na pozycję w SERP.
  • Jakie działania SEO należy podjąć, gdy zmienia się domena strony?
  • Czym jest szybkość strony i dlaczego ma to znaczenie? Jakie znasz sposoby, aby poprawić ten parametr?
  • Jakie znasz przykłady black hat SEO?
  • W jaki sposób wykonujesz analizę słów kluczowych?
  • Jak wypozycjonować stronę na frazę w czołówce wyników wyszukiwania?
  • Jaki jest najlepszy sposób na pozyskiwanie linków z innych witryn?
  • Kiedy stosuje się przekierowanie 301 i 302?
  • W jaki sposób pozostajesz na bieżąco z aktualizacjami Google?
  • Z jakich wtyczek SEO warto korzystać w najpopularniejszych platformach e-commerce? 
  • Jaka byłaby Twoja reakcja w przypadku otrzymania kary za linki?

Słownik SEO

Jednak rekrutacja SEO to nie tylko pytania o praktykę. Specjalista SEO będzie współpracował z innymi osobami czy firmami zaangażowanymi w obszar digital marketingu. Musi więc posługiwać się językiem zrozumiałym dla wszystkich stron procesu. Dlatego też warto skonfrontować kandydata ze znajomością słownika SEO:

  • Czym jest bounce rate?
  • Czym są long-tail keywords?
  • Jak obliczyć i o czym mówi wskaźnik konwersji?
  • Jaka jest różnica między linkami dofollow i nofollow?
  • Czym jest wskaźnik Trust Flow?
  • O czym mówią błędy – error 200, 202, 404, 503?
  • Jaka jest różnica między protokołem http a https?
  • Co to jest kanibalizacja słów kluczowych i jak jej unikać

Praca SEO w praktyce

Specjalista SEO to jeden z tych przykładów stanowisk, dla których warto rozważyć sprawdzenie umiejętności w praktyce. Pomysły na „pracę domową” mogą być bardzo różne, np. opracowanie analizy słów kluczowych, przygotowanie wpisu na blog z wykorzystaniem słów kluczowych czy opracowanie „meta title” i „meta desription”.

Można rozważyć też zadanie dotyczące pomysłów na optymalizację strony internetowej. W takim przypadku jednak koniecznym będzie udzielenie odpowiednich dostępów, aby kandydat mógł dokonać mini audytu strony.   

Pozornie mogłoby się wydawać, że to pytanie nie ma związku z pracą. Jednak taka informacja pozwala rekruterom wyciągnąć wnioski na temat obszarów, w jakich się rozwijamy. Poza tym w ten niebezpośredni sposób agencja rekrutacyjna może się dowiedzieć czegoś na temat naszych cech – takich jak: zdolności przywódcze, skłonność do podejmowania ryzyka i eksperymentów, dokładność i wiele innych. Nasze zainteresowania mówią wiele o nas samych. Niekoniecznie musimy wymieniać tylko te, które wiążą się jakoś z naszą pracą. Jeśli dobrze radzisz sobie z przeszkodami, jakie stawia Twoja pasja, to jest większa szansa, że dasz sobie radę w nowej pracy.