inwestycja w seo

Czy warto inwestować w SEO?

Usługi SEO to inwestycja obowiązkowa dla tych, którzy chcą osiągać sukcesy w prowadzeniu biznesu w sieci. Odpowiednie pozycjonowanie strony zapewnia jej dobrą widoczność w przeglądarkach, a to z kolei daje możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców i potencjalnych klientów. Przy czym trzeba pamiętać, że optymalizacja strony www jest procesem długofalowym, wymagającym stałego zaangażowania. Wypozycjonowana raz strona niestety nie stanie się „monolitem”, a osiągnięty status quo należy bezustannie pielęgnować, żeby nie pozostać w tyle za konkurencją.

Czym właściwie jest SEO?

Skrót SEO (ang. search engine optimization) oznacza optymalizowanie stron pod kątem wyszukiwarek. W dużym skrócie można powiedzieć, że działania SEO mają na celu przygotowanie witryny w taki sposób, aby algorytmy przeglądarki uznały treści zawarte na tej stronie za wartościowe i godne wyświetlenia na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania

Algorytmy te są ciągle aktualizowane przez Google, dlatego aktualność naszych działań SEO – oraz w rezultacie ich długoterminowość – są tutaj tak bardzo istotne.

Czy działania SEO muszą być ciągłe?

Musimy pamiętać więc, żeby treści blogowe czy opisy produktowe znajdujące się na stronie naszego sklepu były regularnie odświeżane. Google nie lubi starych, czy nawet trochę nieaktualnych treści.

Sama aktualizacja contentu oczywiście nie wystarczy, ponieważ już na początku należy przygotować go zgodnie z zasadami optymalizacji. Treści powinny być:

  • poprawnie ostylowane (podzielone wg logicznej struktury nagłówków i podnagłówków: H1, H2, H3…),
  • napisane poprawnym językiem, ponieważ Google potrafi rozpoznać tekst niskiej jakości gramatycznej i uznać go za niegodny uwagi,
  • prawidłowo sformatowane (odpowiedni podział akapitów, brak długich bloków tekstu),
  • napisane prostym słownictwem i responsywne (treść i architektura informacji muszą wyświetlać się prawidłowo na urządzeniach mobilnych).

Należy zadbać także o prawidłową strukturę linkowania na stronach i podstronach.

Co to oznacza?

Otóż nasza strona powinna zawierać linki wewnętrzne (odsyłające do innych treści na stronie – tzw. „anchory”), a także wartościowe linki zewnętrzne, przekierowujące ze strony do innych miejsc w Internecie.

Dzięki temu roboty crawlujące sieć w poszukiwaniu wartościowych stron uznają, że dana witryna “tętni życiem”, więc jest godna uwagi. Taka strona zostanie wyświetlona wyżej w wynikach wyszukiwania, niż inne strony. W tym strony Twojej konkurencji.

Zwiększy się tym samym ruch na stronie, co wpłynie pozytywnie na jej widoczność w przeglądarkach. Architektura informacji powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby poszczególne elementy (między innymi linki) zachęcały użytkownika do interakcji, np. do kliknięcia w link lub pobranie elementu.

Czy pozycjonowanie trwa długo?

Wszystkie te czynności sprawiają, że działania SEO są długofalowym i żmudnym procesem. Konkretne efekty przychodzą z czasem i są stopniowe. Podobnie jak zdobywanie dobrej pozycji w innych aspektach życia – biznes w Internecie również wymaga nakładów środków w postaci czasu i pieniędzy. A także odpowiedniego specjalisty. Być może nawet kilku.

Gdzie znajdę specjalistów od SEO?

SEO to działania, które warto zlecić agencji digital marketingowej lub agencji SEO. Zajmie się ona pracą nad optymalizacją strony Twojego sklepu lub usługi. Jeśli masz jednak problem ze zweryfikowaniem dobrego specjalisty SEO, możesz zlecić to agencji HR, która zajmuje się sprawdzaniem kompetencji poszczególnych wykonawców, a także znajdowaniem ich i rekrutacją. Dzięki tej pomocy zyskasz pewność, że zlecasz zadanie profesjonaliście SEO.

A czy można samemu robić SEO?

Samodzielne działania optymalizacyjne mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu, ponieważ optymalizacja to nie tylko pisanie interesujących tekstów, zgodnych z hipotetycznymi zapytaniami internautów.

Czy SEO to tylko kreatywne pisanie?

Niekoniecznie, ponieważ to również umiejętności techniczne, między innymi z zakresu języka HTML5, kaskadowych arkuszy stylów (CSS) czy umiejętności analizowania danych. Właściciel sklepu internetowego rzadko dysponuje czasem, który mógłby poświęcić na naukę wszystkich tych tematów. Twoja konkurencja też nie ma na to czasu i pewnie właśnie korzysta z usług jakiejś firmy pozycjonującej.

Inną korzyścią zatrudnienia agencji SEO jest fakt, że skuteczne akcje optymalizacyjne nie są w pełni możliwe bez dostępu do odpowiednich narzędzi optymalizujących i analitycznych.

Zwykle jest to płatny dostęp, który jednak agencja ma wykupiony. A używanie tych aplikacji (np. do analizowania słów kluczowych) również wymaga niebagatelnej wiedzy i doświadczenia. Nie wystarczy, że wykupisz subskrypcję narzędzi, ponieważ musisz wiedzieć, jak je właściwie wykorzystać, żeby nie marnować czasu i pieniędzy. Pamiętaj – czas to pieniądz.

Oprócz lekkiego pióra trzeba wiedzieć jak spożytkować dane statystyczne zbierane na stronie, aby aktualizować jej strukturę i treści w taki sposób, żeby jeszcze lepiej odpowiadała na potrzeby użytkowników i przyszłych klientów.

SEO kontra SEM – różnice

Na koniec garść różnic między organicznymi metodami pozycjonowania (SEO) a SEM, czyli search engine marktingiem i reklamami płatnymi w social mediach, np. na Facebooku.

SEM (marketing w wyszukiwarce) to opłacone wyniki wyszukiwania, a także stosowanie reklam display’owych, czyli tzw. bannerów reklamowych na stronie internetowej. Jeśli instalowałeś kiedyś popularnego „adblocka” to doskonale wiesz, o jakich reklamach mówię.

Są to reklamy, których funkcjonowanie opłacasz wtedy, gdy użytkownik kliknie w Twój baner (PPC – pay per click). Różnica polega tutaj na tym, że SEO dotyczy pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania, a SEM – płatnych kliknięć w link do tej strony. Samo kliknięcie w płatną reklamę w wyszukiwarce oczywiście nie gwarantuje konwersji. Twoje interesujące treści muszą dostarczać odpowiedzi na pytania i rozwiązywać problemy, z jakimi zmagają się ludzie, przeszukując internet.

Działania SEM mogą być skuteczne, ale skuteczność ta ustaje natychmiastowo w momencie, w którym przestaniesz płacić Google za wyświetlanie reklamy lub Twój budżet się wyczerpuje. Podobnie jest w przypadku displayowych kampanii reklamowych w portalach społecznościowych.

Może się zdarzyć, że skuteczne stawki za reklamy SEM będą generować wyższe koszty, niż te, z którymi spotkasz się w przypadku specjalistycznych usług SEO. W ich ramach otrzymasz dużo bardziej długofalowe skutki, niż w przypadku kampanii reklam płatnych. Będzie to oczywiście proces stopniowy, ale zbudujesz dzięki niemu trwały wizerunek firmy, której pozycja będzie niezależna od drogich kampanii reklam płatnych.

 

Chcesz się dowiedzieć, jakie pytania zadawać na rekrutacji SEO?
Dowiesz się tego tutaj: