Tworzenie zespołu ds. Social Media : Kluczowe cechy kandydatów i metody ich rekrutacji
Pośród ofert pracy z branży digital i e- commerce wiele dotyczy pozycji na stanowiska związane z social mediami. Instagram, TikTok czy Facebook to dzisiaj obowiązkowe narzędzia łączące firmy ze swoimi odbiorcami. Platformy te pozwalają budować relacje i tworzyć wokół marki całą społeczność. Jak więc zbudować skuteczny zespół zajmujący się social mediami?
Zespół ds. Social Mediów – cechy idealnego kandydata
Celem typowego pracownika zajmującego się SM jest przygotowywanie ciekawych treści, które pomogą stworzyć z odbiorcami więź i zwiększyć ich zaangażowanie. Ale na co, oprócz portfolio i doświadczenia, warto zwrócić uwagę w trakcie rekrutacji specjalisty SEO, specjalisty ds. influencer marketingu czy grafika? Poniżej wymieniamy kilka cech idealnego kandydata do pracy związanej z social mediami.
Kreatywność
Kluczowa cecha dla każdego pracującego w social mediach, od specjalisty SEO po graphic designera. W końcu chcecie zwrócić uwagę jak największej liczby użytkowników i zachęcić ich do interakcji. Kreatywność istotna jest nie tylko dla tworzenia angażujących treści, ale też szybkiego reagowania na zmieniające się nastroje oraz dostosowywania się do panujących trendów. A trendy i moda zmieniają się bardzo szybko. Jeśli nie chcecie zostać w tyle – postawcie na kreatywnych i zwinnie myślących twórców.
Pasja do social mediów
Osoba zajmująca się social mediami powinna czuć się w nich jak ryba w wodzie i interesować się nimi również prywatnie. Wskazane jest też, żeby znała różne typy platform i rozumiała ich specyfikę, a także śledziła branżowe portale, żeby być na bieżąco.
Innowacyjność
Chcesz wyprzedzić konkurencję? Zatrudniaj osoby mające wiele świeżych pomysłów i lubiące innowacje. Ciekawość świata, śledzenie nowinek technologicznych i odwaga do proponowania nowych rozwiązań sprawią, że Wasze profile w social mediach wyróżnią się na tle innych.
Analityczne myślenie
Dobrze prowadzone social media to nie tylko angażujące treści, ale też ich skuteczne zaplanowanie, właściwa ekspozycja i interpretowanie otrzymanych wyników. Z pewnością do zespołu zajmującego się platformami społecznościowymi przyda się osoba ze zdolnością analitycznego myślenia. Wyciągnie ona odpowiednie wnioski z przeszłych działań i zasugeruje rozwiązania, które poprawią Wasze wyniki.
Komunikatywność i empatia
Osoba komunikatywna i empatyczna nie tylko łatwo buduje relacje wewnątrz działu, ale jest także skuteczna w tworzeniu komunikatów firmy skierowanych do świata zewnętrznego. Dzięki niej użytkownicy czują się zauważeni i wysłuchani. W końcu kontakt z ludźmi to esencja tej pracy!
Umiejętność pracy pod presją czasu
Social media to dynamiczne środowisko, w którym co chwilę dzieje się coś nowego. Idealny kandydat powinien więc umieć pracować pod presją czasu. Umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i odporność na stres zdecydowanie się w tej pracy przydadzą.
Talent do budowania społeczności
Praca w social mediach to nie tylko tworzenie reelsów, grafik czy wpisów. To także wyczuwanie nastrojów użytkowników czy odpisywanie na trudne pytania i komentarze. Dobry kandydat do pracy w zespole zajmującym się social mediami powinien zdecydowanie posiadać talent do budowania wokół marki czy produktu oddanej społeczności.
Metody rekrutacji – gdzie znaleźć pracownika ds. social mediów?
Fanów social mediach znajdziesz… właśnie w social mediach. Osoby, które swój wolny czas lubią spędzać na platformach społecznościowych, mają na ich temat wiedzę i nierzadko także stosowne doświadczenie. Nowego pracownika możesz więc znaleźć na facebookowej grupie czy poprzez Tik Toka.
Specjalistę SEO, copywritera czy specjalistę ds. marketingu internetowego znajdziesz też w agencji kreatywnej, zwłaszcza tej zajmującej się e-commercem. Współpraca może być długotrwała bądź dotyczyć na przykład tylko jednego, konkretnego projektu.
Jednak często bardziej efektywnie jest zbudować zespół ds. social mediów w swojej firmie samodzielnie. Wtedy mamy pewność, że będzie on sfokusowany właśnie na nasz produkt, a jego pracownicy będą ekspertami w swoich zagadnieniach. Rekrutację SEO/ SEM, dyrektora ds. marketingu czy content creatora warto przeprowadzić za pomocą agencji rekrutacyjnej, która posiada stosowne doświadczenie i szybko znajdzie nam najlepszych ekspertów.
Oczywiście możesz również szukać specjalistów w tej dziedzinie na własną rękę, ale będzie to wymagało od Ciebie trochę czasu i pomocy kogoś, kto zweryfikuje pewne tzw. kompetencje twarde. Innymi zatem sposobami na znalezienie odpowiedniej osoby, to poprzez polecenia, przez portale zatrudniające freelancerów, duże portale z ogłoszeniami o pracę czy za pomocą serwisu LinkedIn. Ekspertów od social mediów znajdziesz również na branżowych konferencjach czy obserwując dobrze zrealizowane projekty i ich twórców. Warto też zapytać swoich własnych pracowników o rekomendacje – może znają odpowiednią osobę i chętnie ją polecą.
Podsumowanie
W dzisiejszych czasach obecność w mediach społecznościowych jest kluczowa, zwłaszcza dla firm z branży cyfrowej i e-commerce. Budowanie skutecznego zespołu ds. social mediów powinno opierać się na rekrutacji osób kreatywnych, innowacyjnych, analitycznie myślących i komunikatywnych. Odpowiednio dobrany, utalentowany zespół pomoże Twojej marce wyróżnić się na rynku i budować trwałe relacje z klientami.
Rekrutacja Specjalisty SEO, specjalisty ds. social mediów, marketingu i grafika
Rekrutacja SEM/SEO czy specjalisty ds. e- commerce spędza Ci sen z powiek? Warto oddać tak istotne zadanie, jakim jest budowanie zespołu zajmującego się social mediami, w ręce profesjonalistów. Odpowiednio dobrana agencja rekrutacyjna zajmująca się rekrutacją pracowników digital pomoże Twojej firmie przejść przez cały proces skutecznie i szybko znaleźć odpowiednią osobę do wsparcia Twoich działań w social mediach.
Źródła:
[1] https://www.whysosocial.pl/cz-1-jak-prowadzic-dzialania-w-mediach-spolecznosciowych/
[2] https://www.searchenginewatch.com/2020/06/16/how-to-manage-a-high-performing-content-marketing-team/
[3] https://eventis.pl/artykul/social-media-marketing-id23
[4] https://www.pb.pl/konferencje/marketing/marketing-w-social-media-7-wskazowek-dla-marki-986230