Plusy i minusy pracy na home-office
Osoby pracujące jako Digital Marketing Manager bądź Performance Marketing Specialist coraz częściej rozważają model pracy home-office. Ta zmiana niesie ze sobą szereg korzyści, ale też wyzwań. Dzisiaj przyjrzyjmy się bliżej plusom i minusom zatrudniania specjalistów digital marketingu w formule pracy zdalnej.
Plusy pracy na home-office. Trend, czy konieczność?
Niejeden Digital Marketing Specialist już na początku rozmowy z agencją rekrutacyjną pyta, ile dni w tygodniu przysługiwałoby na pracę na home- office. Nowa rzeczywistość pracy online jest już na tym rynku od kilku lat, tak więc coraz więcej firm i agencji decyduje się na pracę z domu. Jakie są jej plusy?
Szersza pula talentów
Jedną z głównych zalet pracy online jest możliwość zatrudniania osób z różnych miast, a nawet krajów. Ułatwia to zatrudnianie specjalistów z każdej dziedziny, co jest istotne zwłaszcza w rekrutacji digital kiedy poszukujemy niszowych umiejętności czy doświadczenia. Kolejnym plusem jest świeże podejście i różnorodność zespołu który pochodzi z różnych regionów, a nawet kultur.
Obniżenie kosztów pracodawcy
Praca zdalna oznacza dla firmy mniejsze wydatki na utrzymanie biura, mediów czy brak konieczności zakupu dodatkowych sprzętów. Te oszczędności mogą zostać przekierowane na inne, istotne dla przedsiębiorstwa, wydatki i inwestycje. Inną opcją jest przeznaczenie tej nadwyżki na wyższe pensje dla pracowników.
Zwiększenie produktywności
Wiele osób potwierdza, że w domowym zaciszu są bardziej produktywne. Chodzi o ciszę, brak rozpraszaczy oraz współpracowników, którzy przesiadują na długich przerwach kawowych. Dodatkowo, zlikwidowanie czasu przeznaczonego na dojazd do biura może pozytywnie wpłynąć na lepsze skupienie i zdolność odpoczynku.
Elastyczne godziny pracy
Opcja pracy na home- office umożliwia elastyczne godziny pracy, co jest szczególnie ważne dla pracowników branży kreatywnej, a także choćby młodych mam. Elastyczny czas pracy umożliwia także aktywność w różnych strefach czasowych i ułatwia współpracę na szczeblu międzynarodowym. Ponadto badania pokazują, że elastyczność w tej kwestii przyciąga wiele talentów i sprawia, że dana firma prezentuje się w ich oczach lepiej od mniej elastycznej konkurencji.
Ograniczenie śladu węglowego
W każdej gałęzi biznesu mówi się aktualnie o sprawach związanych ze środowiskiem. Raporty ESG i zielony PR zdecydowanie poprawiają opinię o firmie w oczach konsumentów. Praca z domu obniża emisję dwutlenku węgla (mniej dojazdów, mniej wynajętych biur itd.) i jest pozytywnie oceniana przez wielu klientów oraz współpracowników biznesowych.
Minusy pracy na home-office. Dlaczego warto wybrać biuro?
Każde podejście ma swoje plusy, jak i minusy. Poniżej przyjrzymy się kilku argumentom za tym, że lepiej pracować jest jednak z biura.
Brak spotkań osobistych
Brak bezpośredniego kontaktu i spontanicznych spotkań może utrudniać wymianę pomysłów czy burze mózgów, które są kluczowe w kreatywnych procesach marketingowych. Spotkania odbywają się na Teamsie, ale to nie to samo, co osobiste rozmowy w kuchni czy wspólne wyjścia na lunch, które wpływają na tak zwany “team building”. Poza tym możemy mieć do czynienia z potencjalnymi nieporozumieniami spowodowanymi różnymi interpretacjami komunikacji pisemnej. Wyzwaniem jest też proces integracji nowych pracowników, który przez brak spotkań osobistych, może zostać niepotrzebnie wydłużony.
Trudności z monitorowaniem wydajności
Niektórzy managerowie, jak np. Digital Marketing Manager, mogą mieć problemy z oceną efektywności pracy zdalnej swoich pracowników. Zwłaszcza kiedy mowa o nowych pracownikach, którzy potrzebują szczególnie dużo uwagi oraz kontroli. Możliwe jest też nierówne obciążenie pracą poszczególnych członków zespołu, które może skończyć się frustracją i wypaleniem części z nich.
Utrudniony proces budowy kultury organizacyjnej
Zdalna praca może utrudniać tworzenie relacji i więzi. Poza tym może negatywnie wpłynąć na poczucia przynależności do danego zespołu oraz firmy. Z tej pozycji ciężej jest zbudować trwałą i solidną kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Nie ułatwia także samego procesu przekazywania wartości firmy, na przykład nowemu pracownikowi przez Digital Marketing Managera.
Bezpieczeństwo danych klientów oraz informacji o firmie
Praca na home- office może stwarzać ryzyko związane z wyciekiem danych. Poza biurem łatwiej o zgubienie laptopa bądź pozostawienie go w miejscu, w którym zajrzeć do niego mogą osoby niepowołane. Dodatkowo słabo zabezpieczona sieć domowa może zwiększyć ryzyko cyberataków.
Problemy techniczne
Praca z domu oznacza nierówny dostęp do infrastruktury, na przykład przez różnice w jakości połączeń internetowych. Poza tym może utrudnić szybkie rozwiązywanie problemów softwarowych oraz sprzętowych.
Podsumowanie
Zatrudnianie pracowników z obszaru digital marketingu i e- commerce w formule home-office niesie ze sobą zarówno korzyści, jak i wyzwania. Kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka między elastycznością a efektywnością. Organizacje potrafiące skutecznie zarządzać zespołami zdalnymi mogą czerpać korzyści z szerszego dostępu do talentów i zwiększonej produktywności. Muszą być przy tym świadome potencjalnych problemów i ryzyk.
Decyzja o wprowadzeniu modelu pracy zdalnej powinna być dostosowana do specyfiki firmy, jej kultury organizacyjnej oraz indywidualnych potrzeb zespołu. W branży digital marketingu, gdzie innowacje i nowoczesne podejście do pracy są kluczowe, elastyczne podejście do zatrudnienia może okazać się znaczącą przewagą konkurencyjną.
Szukasz eksperta z branży digital marketingu, na przykład Digital Marketing Manager lub osoby na stanowisko Digital Marketing Specialist? A może chcesz rozpocząć rekrutację digital lub specjalisty e- commerce? Skontaktuj się z nami. Współpraca z agencją rekrutacyjną znacznie ułatwi i przyspieszy ten proces, a Ty będziesz miał czas na rozwój swojego biznesu.
Źródła:
[1] https://poradnikpracownika.pl/-praca-zdalna-poznaj-jej-plusy-i-minusy
[3] https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/komunikacja/5410238,praca-zdalna-wady-i-zalety.html#google_vignette