Jak przygotować się do rekrutacji specjalisty UX?
Pozostajemy w temacie zapotrzebowania na specjalistów z obszaru e-commerce i digital marketingu. W jednym z poprzednich wpisów podpowiedzieliśmy jak poprowadzić proces rekrutacyjny na stanowisko: specjalista SEO. Tym razem przyglądamy się innej, ekstremalnie ważnej z punktu widzenia biznesu internetowego pozycji – specjaliście od User Experience. Kim jest i czym się zajmuje osoba od UX? Na czym polega rekrutacja UX? Co może zrobić agencja HR, aby zwiększyć szanse na zrekrutowanie właściwej osoby?
Rekrutacja UX to przykład procesu, w którym weryfikacja wykształcenia kandydata nie ma tak naprawdę wielkiego znaczenia. To co się liczy to doświadczenie. Jeśli przyjrzymy się osobom, które z sukcesami wykonują swój zawód na stanowisku specjalista od User Experience, przekonamy się, że w zdecydowanej większości nie posiadają one wykształcenia kierunkowego. Są to głównie osoby, które dostrzegły potencjał w tej dziedzinie, zrobiły (lub nawet nie) kilka kursów internetowych i przeszły do działania „na żywym organizmie”, gdyż nic w tej branży nie liczy się tak, jak praktyka.
Kim jest specjalista od User Experience?
Fachowa nazwa tego zawodu to UX Designer, a polega on na projektowaniu pozytywnych doświadczeń w celu budowania satysfakcji użytkownika. Funkcja ta jest bardzo istotna z punktu widzenia obsługi klienta i przekłada się na wyniki sprzedażowe. W praktyce UX Designer zajmuje się projektowaniem makiet, interakcji, prototypowaniem, testowaniem rozwiązań.
Zawód ten kojarzy się przede wszystkim z budową stron internetowych i aplikacji, jednak coraz częściej spotykany jest również przy tworzeniu produktów fizycznych i usług. Rola ta wymaga szczególnego zestawu kompetencji, w tym komunikacyjnych (UX Designer to jeden z członków zespołu projektowego), planowania procesów, a nawet prowadzenia warsztatów. Wymaga również decentracji, tj. umiejętności wejścia w potrzeby użytkownika i analitycznego myślenia.
Agencja Headhunterska: jak przygotować się do rekrutacji?
Rekrutacja UX to skomplikowany proces. Do niedawna brakowało oferty edukacyjnej w tym zakresie. Osoby które predysponują do tego zawodu, są więc albo w ogóle bez doświadczenia albo są samoukami. Samodzielne zdobywanie wiedzy to na pewno plus, jednak ciężko ocenić efektywność takiego procesu.
Przygotowując się do procesu rekrutacyjnego, agencja HR powinna tak poprowadzić wywiad z kandydatem oraz zaplanować zadania praktyczne, aby zweryfikować:
- Kompetencje miękkie
- Znajomość programów (np. AdobeXD, Axure, Figma, Illustrator, Sketch)
- W jaki sposób kandydat aktualizuje swoją wiedzę (np. udział w hackatonach, konferencjach, festiwalach designu).
- Portfolio i referencje
- Z jakimi innymi stanowiskami współpracował kandydat (np. graficy, developerzy, team developerski)
Ostatni punkt nie powinien być przy tym bagatelizowany. Wiedza w zakresie User Experience rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Aby być dobrym w tym zawodzie, trzeba się na bieżąco rozwijać i wręcz gonić za wiedzą i trendami.
Rekrutacja UX: zadania praktyczne
Część aspektów wskazanych powyżej agencja rekrutacyjna będzie w stanie ocenić podczas wywiadu z kandydatem. Sama rozmowa pozwoli zweryfikować, jaką osobowość ma kandydat – kontaktową, otwartą, aktywnie słuchającą, lubiącą się uczyć. Schody zaczynają się przy weryfikacji umiejętności praktycznych. W tym celu niezbędne wydaje się włączenie zadania praktycznego. Zadania mogą być następujące:
- Case study: przedstawienie kandydatowi opisu zrealizowanego projektu z prośbą o komentarz (co zrobiłby inaczej)
- Mapa procesu: przedstawienie kandydatowi celu hipotetycznego projektu (np. zaprojektowanie aplikacji na telefon) z prośbą o rozpisanie krok po kroku czynności do wykonania
- Architektura strony: poproszenie kandydata o zaproponowanie układu nawigacji dla ścieżki zakupowej sklepu www.
Zadania do rekrutacji UX: o czym pamiętać?
Weryfikacja umiejętności w praktyce to must have w procesie rekrutacyjnym w obszarze User Experience. Jednak konstruując zakres zadania, nie należy zapominać o aspekcie etycznym. Agencja rekrutacyjna powinna zadbać o to, aby zadanie nie zajęło kandydatowi więcej niż 3-4 godziny. Oczekiwanie, że kandydat w ramach rekrutacji poświęci mu kilka dni, to już nadużycie.
Jeśli rekrutacja UX dotyczy wyższego stanowiska i rzeczywiście konieczne jest głębsze zweryfikowanie umiejętności praktycznych, warto rozważyć odpłatność potencjalnego pracodawcy za zadanie. W procesie rekrutacyjnym można spróbować wytypować TOP3 najmocniejszych kandydatów i zaproponować im płatne zlecenie. Bardzo pozytywnie wpłynie to na motywację kandydata (brak poczucia bycia wykorzystywanym, oddawania swojego know-how za darmo) oraz efekty pracy.
Konstruując zadania warto posługiwać się przykładami projektów pracodawcy, aby zakres był jak najbliższy specyfice prowadzonej działalności i realnym wyzwaniom. Pozwala to ocenić na ile kandydat wpisze się w rzeczywiste potrzeby firmy w obszarze User Experience. Jednocześnie rosną szanse, że kandydat wykona zadanie indywidualnie, a nie korzystając z inspiracji wynikami z wyszukiwarki Google.