7 najczęstszych błędów w automatyzacji marketingu

Automatyzacja marketingu może znacznie poprawić wyniki firmy, albo być nietrafionym kosztem do poniesienia. Jak uniknąć typowych błędów w marketing automation? Jaką w tym wszystkim rolę pełni E-commerce manager bądź Digital marketing specialist? I co właściwie może pójść nie tak?

Czym jest marketing automation

Marketing automation to automatyzacja marketingu w firmie. To prowadzenie powtarzalnych procesów za pomocą różnych narzędzi oraz oprogramowania, o czym szerzej piszemy w artykule “Marketing automation, czyli jak rozwijać firmę dzięki automatyzacji działań marketingowych”. Zazwyczaj celem tych działań jest zwiększenie liczby kliknięć oraz oczywiście więcej ukończonych procesów zakupowych

Najczęstsze błędy w automatyzacji marketingu

Doświadczony Digital marketing specialist, Google Ads specialist czy E-commerce manager wie, że nawet ustawione jakiś czas temu procesy automatyczne warto co jakiś czas sprawdzić i zrewidować. Przyjrzyj się więc liście potencjalnych błędów w automatyzacji marketingu i sprawdź, czy to nie czas, aby zmienić coś w działaniach w Twojej firmie. 

1. Wszystko naraz

Narzędzi i opcji marketingowych jest naprawdę wiele. Przemyśl strategię swojej firmy i zdecyduj, na czym należałoby się skupić. Na przykład jeśli wiele koszyków zostaje porzuconych przez potencjalnych klientów – czas wdrożyć proces ich “ratowania”, zamiast na przykład rozwijać opcje automatyzacji typu cross-selling. Określenie celu i dążenie do jego realizacji pozwoli zwiększyć efektywność Twoich działań oraz uniknąć niepotrzebnych wydatków.  

2. Brak personalizacji w procesach

Aby wyróżnić się pośród wielu podobnych sklepów online, warto zastosować personalizację, na przykład treści maila czy bannerów z konkretnymi propozycjami zakupu. W tym celu można wykorzystać szerokie możliwości sztucznej inteligencji, która pokaże klientowi, które produkty mogą mu się spodobać. Mogą być to inne buty podobne do tych, które oglądał przed chwilą, czy też kolejne produkty tej samej marki.  

3. Brak testów A/ B 

Testowanie dwóch różnych wersji kampanii win-back, czy treści maila wysyłanego do klienta pozwoli na sprawdzenie, która wersja przyniosła więcej kliknięć bądź zakupów. Każde działanie warto testować i optymalizować, nawet jeśli z założenia jest automatyczne. 

4. Brak segmentacji klientów

Stosowanie segmentacji użytkowników zdecydowanie ułatwi Ci życie i układanie procesów. Przy zapisie do newslettera powinna istnieć możliwość zaznaczenia, jakie kategorie produktów szczególnie danego klienta interesują. Natomiast dla swoich celów wewnątrz firmy dobrze jest stosować na przykład segmentację RMF, która opiera się o trzy parametry: częstotliwość zakupów, czas od ostatniego zakupu oraz wartość dokonywanych transakcji.

5. Bałagan w procesach – E-commerce manager może w tej kwestii pomóc!

Listy mailingowe które się na siebie nakładają, wiadomości e- mail z błędami czy zbyt wiele skomplikowanych automatyzacji stosowanych w tym samym czasie to tylko niektóre z przyczyn chaosu na Twoim koncie w usłudze automation. Posortowanie, sprawdzenie i przejrzenie list oraz procesów z pewnością sprawi, że wszystko stanie się bardziej czytelne, efektywne i łatwe w obsłudze. 

6. Automatyzacje, które się na siebie nakładają

Czyli jeden z najgorszych błędów, które możesz popełnić. Zasypywanie odbiorcy wieloma mailami i smsami to gotowy przepis na porażkę. Sprawdź więc, ile akcji i procesów nakłada się na siebie i czy komunikacji nie ma zbyt wiele. Nie chcemy przecież, aby klienci wypisywali się z newslettera i wycofywali swoje dane. 

7. Niewykorzystany potencjał narzędzi

Upewnij się, że znasz wszystkie opcje narzędzi, za które płacisz. Dodatkowo warto też poszerzać kompetencje swoich pracowników. Ostatecznie może okazać się, że automatyzacja marketingu w Twojej firmie działałaby o wiele lepiej, ale konieczne jest zatrudnienie sprawdzonego specjalisty.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższa lista pomoże Ci uporządkować procesy i wykorzystać pełen potencjał narzędzi do automatyzacji marketingu. Ułatwi to dopracowanie strategii marketingowej, a także poprawę wyników sprzedażowych. Pamiętaj o tym, że kluczem do sukcesu jest nie tylko wdrożenie automatyzacji, ale także jej regularna optymalizacja.

Szukasz pracowników zajmujących się automatyzacją marketingu do swojej firmy? A może już teraz aktywnie rekrutujesz na stanowiska takie jak Digital marketing specialist, Google Ads specialist i E- commerce manager? Sprawdź, co może zrobić dla Ciebie doświadczona agencja rekrutacyjna. Skontaktuj się z nami już dzisiaj! 

 

Źródła:

[1] https://sprawnymarketing.pl/blog/7-grzechow-glownych-marketing-automation-i-jak-ich-unikac/

[2] https://www.pb.pl/konferencje/marketing/marketing-automation-5-dobrych-praktyk-i-3-popularne-bledy-997088

[3] https://nowymarketing.pl/5-bledow-w-automatyzacji-marketingu-jak-ich-uniknac/

[4] https://marketingprzykawie.pl/artykuly/jak-ai-zmienia-zasady-gry-w-automatyzacji-marketingu/

[5] https://sprawnymarketing.pl/blog/dzialanie-marketing-automation/