Chief Digital Officer – kompetencje i zakres zadań
Żyjemy w czasach, w których rozwój technologii mocno przyspieszył. Warto zauważyć, że już dawno mamy za sobą upowszechnienie innowacyjnych narzędzi marketingu internetowego i web developmentu. Obecnie stanowią element oczywisty i konieczny w każdym biznesie e-commerce.
Niedawno dołączyły do nich również nowe narzędzia oparte na uczeniu maszynowym i uczeniu głębokim. Jednak do pełnej i synergicznej realizacji wielkiego potencjału technologicznego potrzebni są wykwalifikowani specjaliści, również – a może przede wszystkim – na wyższych stanowiskach kierowniczych. Jednym z nich jest Chief Digital Officer.
Kim właściwie jest CDO , jakie ma kompetencje i zakres zadań? Czy warto stworzyć stanowisko Dyrektora ds. cyfrowych w strukturze firmy? Gdzie rekrutować dobrego CDO? Zaczynamy!
Kim jest Chief Digital Officer
Pomimo tego, że CDO jest funkcją stosunkową nową, to zdążyliśmy już dobrze poznać, jakimi zadaniami zajmuje się Dyrektor ds. cyfrowych. Genezę nazwy przypisuje się środowisku firmy Amazon, która w pierwszej dekadzie XXI wieku kształtowała innowacyjne standardy obsługi klientów e-commerce. To wielozadaniowe stanowisko powstało z potrzeby nadążenia z rozwojem cyfrowych struktur korporacyjnych wobec rozwijających się digitalowych zainteresowań użytkowników usług online.
Kto może zostać CDO
CDO jest zawodem zakładającym jedność kompetencji komunikacyjnych i biznesowych, a także analitycznych i informatycznych. Złożoność tych zadań i kompetencji (a jednocześnie ich cel) można streścić zaś w trzech często powtarzających się słowach o CDO, czyli: cyfrowa transformacja firmy.
CDO jest za nią odpowiedzialny i nadzoruje wszystkie działania, które wpływają na rozwój innowacyjnych rozwiązań biznesowych w strukturze organizacji. Istotą tej funkcji jest to, że CDO powinien zrealizować wspomnianą transformację w krótkim czasie. Przeobrażenie cyfrowe firmy powinno przebiegać całkiem bezboleśnie i naturalnym rytmem. A jakie kompetencje powinien posiadać, aby sprawnie realizować te zadania?
Dyrektor ds. cyfrowych powinien mieć przede wszystkim:
- bardzo dobrą znajomość narzędzi marketingu cyfrowego i BI,
- umiejętność analizy rynku w szybko zmieniających się trendach technologicznych,
- zdolność budowania trwałych relacji biznesowych,
- doświadczenie w zarządzaniu wieloma projektami digitalowymi.
Chief Digital Officer musi nieustannie weryfikować, czy w ramach działań firmy zostały przedsięwzięte odpowiednie narzędzia i rozwiązania cyfrowe, a także wykorzystana odpowiednia ilość środków. I wreszcie: czy zrealizowane działania przyniosły oczekiwany zwrot z inwestycji (ROI).
Zakres zadań Dyrektora ds. cyfrowych
Dyrektor ds. cyfrowych zajmuje się przede wszystkim transformacją cyfrową firmy. Co to jednak oznacza? Co składa się na wspomnianą transformację? Oto przykładowe działania z tego zakresu:
- nadzorowanie strategii marketingu cyfrowego na podstawie analiz BI,
- nadzorowanie skuteczności narzędzi marketingu cyfrowego i systemów IT,
- weryfikowanie zwrotu z inwestycji w digitalowe strategie marketingowe,
- kreowanie strategii marketingu cyfrowego firmy na podstawie analiz BI
- integracja elementów strategii z działaniami kierownictwa innych działów firmy,
- utrwalanie dobrych relacji z kontrahentami biznesowymi
Czy warto zatrudnić Chief Digital Officera?
To zależy. Jeśli mówimy o niewielkim sklepie online, to oczywiście poradzimy sobie bez CDO. Część jego zadań może bowiem realizować Dyrektor ds. e-commerce. Jeśli jednak zarządzamy dużą organizacją, której transformacja to wdrożenie przeobrażeń na wielu różnych poziomach, wówczas warto zastanowić się nad zatrudnieniem Chief Digital Officera. Dzięki jego kompetencjom możemy liczyć na szereg usprawnień.
Jedną z nich jest większa konkurencyjność. Cyfrowa transformacja firmy sprawia, że jej priorytetem staje się innowacyjność, a to z kolei przekłada na większą konkurencyjność i zainteresowanie klientów. Firma nieinnowacyjna i nieposługująca się nowymi technologiami szybko zostanie zepchnięta do lamusa jako nieatrakcyjna i po prostu wsteczna.
Kolejna to lepszy performance firmy. Nowe rozwiązania cyfrowe i strategie rozwoju innowacyjnego sprawiają, że poprawie ulegają jej procesy i jednocześnie relacje biznesowe. Dobry CDO powinien w relatywnie niedługim czasie zwiększyć efektywność wszystkich działań organizacji. Zarówno w jej relacjach z klientami, jak i w strukturze organizacyjnej.
Jak rekrutować CDO?
Pomimo faktu, że Chief Digital Officer jest stanowiskiem relatywnie nowym (chociaż już ugruntowanym), to jednak minęło kilkanaście lat od momentu pojawienia się pierwszego CDO w strukturach korporacyjnych. Dzięki temu wykształciło się już nie tak mało karier opartych na pełnieniu funkcji Dyrektora ds. cyfrowych. Obecność CDO w świadomości branży rekrutacyjnej jest – pomimo tej względnej “nowości” – również silna. Bazy danych firm headhunterskich posiadają wielu kandydatów, którzy z powodzeniem poradziliby sobie z wyzwaniami stawianymi przed CDO.
Dlatego też warto rozważyć możliwość skorzystania z usług agencji rekrutacyjnej, której codzienną pracą jest poszukiwanie odpowiednich i kompetentnych kandydatów na stanowiska związane z marketingiem cyfrowym i e-commerce. Cyfrowa transformacja rynku nie poczeka, dlatego jeśli zarządzacie większą organizacją, która zajmuje się działaniami internetowymi, to z pewnością powinniście zastanowić się nad możliwością zatrudnienia Chief Digital Officera w swojej firmie.