Employee advocacy

Employee advocacy. Korzyści płynące dla firmy

Współczesne organizacje wiedzą, że powodzenie firmy na rynku zależy od jej dobrego wizerunku i reputacji. Z tego powodu wiele organizacji zmierza do realizacji strategii marketingowej opartej na employee advocacy – a zatem angażuje pracowników w działania promujące ich miejsce pracy. Dzięki temu pracownicy stają się czasami wręcz ambasadorami firmy, w której pracują. W tym artykule przyjrzymy się kilku korzyściom, jakie daje tego typu strategia. Zaczynamy!

Employee advocacy – czym jest i jakie daje możliwości

Employee advocacy jest strategią polegającą na aktywizowaniu pracowników w promocję i budowanie marki firmy. Współcześnie coraz chętniej sięga się po to rozwiązanie, ponieważ zarządy firm dobrze wiedzą, że zadowoleni pracownicy i pozytywne relacje z nimi to znacznie lepsze wyniki w biznesie. Bez wątpienia warto inwestować w mądre i przemyślane działania employee advocacy, a to ze względu na liczne korzyści z nich płynące. Jakie na przykład?

Lepszy zasięg i rozpoznawalność marki

Zadowolenie pracowników oraz ich pozytywne nastawienie do firmy sprawia, że chętniej udostępniają informacje na jej temat w mediach społecznościowych. Pracą w fajnej firmie chętnie pochwalimy się znajomym i rodzinie, robiąc to nawet w czasie wolnym.

 

Jednocześnie firma osiąga lepszą widoczność w Internecie, co przekłada się na wyższe zainteresowanie jej ofertą i ilością potencjalnych klientów. Dbanie o komfort pracowników i niezapominanie o ich potrzebach może przyczynić się do tego, że z własnej inicjatywy będą dążyć do budowania dobrego imienia firmy.

Wzrost pozycji w wyszukiwarkach

Dzięki zaangażowaniu pracowników w aktywną promocję organizacji, zwiększa się liczba treści publikowanych na jej temat. Im więcej pozytywnych opinii i informacji o danej firmiei, tym wyższą pozycję może osiągnąć w wynikach wyszukiwania.

 

Kolejnym sposobem, w jaki employee advocacy wpływa na pozycję firmy w Internecie, jest zwiększenie ilości linków prowadzących do jej strony internetowej. Gdy pracownicy aktywnie dzielą się treściami na temat firmy w swoich sieciach kontaktów, linki do strony internetowej marki rozprzestrzeniają się szybciej, co zwiększa jej rozpoznawalność.

 

Ponadto zwiększona aktywność w social mediach przyciąga uwagę influencerów i innych kont z dużą liczbą obserwujących. Mogą oni udostępniać treści na temat firmy i jej kultury organizacyjnej. Bardzo dobrze wpłynie to na widoczność w wyszukiwarkach i serwisach społecznościowych.

 

Większe zaangażowanie pracowników

Aktywizowanie pracowników w promowanie firmy buduje poczucie silnej przynależności do organizacji i zwiększa zaangażowanie w codzienne życie firmy. Pracownicy, którzy są regularnie doceniani, będą bardziej skłonni do działań dodatkowych. Dzięki temu chętniej podzielą się pozytywnym feedbackiem na temat pracy w firmie, co przełoży się na jej pozytywny wizerunek.

Budowanie marki firmy

Employer advocacy dotyczą oczywiście również marki firmy w przestrzeni komunikacji marketingowej, w portalach społecznościowych i środowisku korporacyjnym. Pracownicy aktywnie promujący firmę i jej produkty lub usługi, budują pozytywny i trwały wizerunek marki. Ich aktywność i pozytywne nastawienie jest zaraźliwe i przekonuje innych do skorzystania z oferty. 

Jak wygląda employer advocacy w praktyce – przykład IBM?

Interesującym przykładem tego typu strategii – i jednocześnie jednym z pierwszych – jest środowisko pracowników firmy komputerowej IBM. Zatrudnieni w tej znanej organizacji pracownicy zostali zaangażowani w program pod tytułem “IBM Voices”. Polegał on na regularnym dzieleniu się darmową wiedzą i doświadczeniem na temat nowych technologii rozwijanych w IBM.

 

Pracownicy dzielili się informacjami na swoich profilach w social mediach, co spowodowało wzrost widoczności marki i utrwaliło wizerunek marki jako lidera w dziedzinie nowych technologii. Warto zauważyć, że działania employee advocacy mogą polegać, jak pokazuje przykład IBM, na aktywności ściśle content marketingowej, w której można zyskać darmową i profesjonalną wiedzę na konkretny temat. Jest to sytuacja win-win, gdzie marka pracodawcy zyskuje zasięg i renomę, a interesariusze dostają bezpłatną wiedzę fachową.

Korzyści dla firmy z employee advocacy – podsumowanie

 

Employee advocacy to działania, które z pewnością mogą przynieść firmie liczne korzyści. Dzięki aktywizacji pracowników w akcje promujące i kreowanie marki firmy, organizacje mogą zwiększać widoczność w sieci, poprawiać relacje z interesariuszami i budować pozytywny wizerunek marki pracodawcy.

 

Wymienione zalety przekładają się na lepsze wyniki biznesowe i mogą stanowić ważny (a nawet główny) element strategii marketingowej. Warto też podkreślić, że employee advocacy tak naprawdę nie wymaga znacznych inwestycji finansowych. Jego wdrożenie jest relatywnie proste. Wystarczy właściwie zaplanować program angażujący pracowników i zapewnić im odpowiednie narzędzia i wsparcie. 

 

Warto zauważyć, że kluczem do dobrego employee advocacy jest employer branding wewnętrzny i różne formy nagradzania pracowników. Dzięki nim możesz być dobrą marką pracodawcy w oczach swoich zatrudnionych. Pamiętaj, że nie zbudujesz szczerej relacji employee advocacy, jeśli nie zadbasz właśnie najpierw o ten element.