Jak stworzyć strategię sprzedażową dla firmy e-commerce?

W dzisiejszym świecie e-commerce konkurencja na rynku jest naprawdę duża. Jednym z głównych czynników zwiększających szanse na sukces sklepu online jest solidna strategia sprzedaży. Poznaj kluczowe kroki, które pomogą stworzyć efektywny plan działania, który zbliży Twoją firmę do osiągnięcia większych zysków oraz założonych celów biznesowych.

Czym jest strategia sprzedażowa w e-commerce

Strategia sprzedażowa to długofalowy plan działania firmy, który określa w jaki sposób będzie ona osiągała swoje cele. Dla każdego przedsiębiorstwa strategia sprzedażowa jest trochę inna. Przede wszystkim powinna być ona dopasowana do specyfiki branży, możliwości firmy, jej budżetu, a także głównego celu biznesowego.

Warto dodać, że strategia sprzedażowa to proces ciągły – zmienia się ona w czasie i po analizie kolejnych wyników. Należy ją regularnie przeglądać i aktualizować, aby była zgodna z założeniami firmy i panującymi warunkami rynkowymi.

Jak stworzyć strategię sprzedażową dla firmy z branży e-commerce?

1. Poznaj swoją grupę docelową

Analizę rozpocznij od pytania: “Kim są moi klienci i jakie mają potrzeby?”. To kluczowa informacja, która pozwoli dokładnie określić grupę docelową, zidentyfikować jej oczekiwania i wybrać najlepszy sposób komunikacji marketingowej. Stworzenie takiej przykładowej persony reprezentującej grupę docelową polega na wypisaniu jej wieku, płci, wysokości zarobków, miejsca zamieszkania, potrzeb, nawyków zakupowych, sposobu spędzania wolnego czasu oraz zainteresowań. Następnie należy przeanalizować te, i inne czynniki mające wpływ na jej decyzje i pragnienia.

2.Analiza rynku i konkurencji 

Kolejny krok to rozeznanie się na danym rynku i przeanalizowanie mocnych stron konkurencji. Co nasza firma może zrobić lepiej, jaką wartość dodaną zaproponować, czego aktualnie na rynku brakuje? Przyjrzyj się też bieżącej modzie i trendom w branży. 

3. Jakie są nasze cele?

Istotnym pytaniem jest także to o główne cele naszej strategii. Czy chodzi o zwiększenie rozpoznawalności na rynku, wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, wprowadzenie nowej usługi? A może zbudowanie całej marki od zera? Sprecyzowane cele pozwolą dobrać odpowiedni plan działania, narzędzia, a finalnie stworzyć lepszą strategię długoterminową. Natomiast współpraca ze sprawdzoną agencją rekrutacyjną pozwoli zatrudnić najlepszych specjalistów z branży digital do realizacji założeń Twojej firmy.

4.Oferta produktowa skrojona na miarę 

Sposób prezentacji produktów i usług ma ogromny wpływ na końcowe wyniki finansowe firmy. W czasach dużej konkurencji na rynku online warto zadbać o dopasowane opisy produktów, najlepiej napisane pod SEO, oraz wysoką jakość zdjęć. Przemyślana prezentacja towaru, atrakcyjne ceny, rozbudowana oferta i wygodne możliwości zwrotu to podstawa, jeśli chcesz dołączyć do grona najlepszych sprzedawców w branży e- commerce.

5. Własne miejsce w świecie e- commerce

Czas na ostateczną decyzję w sprawie tego, gdzie Twoja firma chce rozpocząć sprzedaż. Może być to własny sklep internetowy albo jedna z popularnych platform e-commerce. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, dlatego nie szczędź czasu na szczegółowy research. Tak więc – gdzie i w jaki sposób sprzedasz swoje produkty? 

6. Stwórz strategię marketingową

Marketing odgrywa ogromną rolę w każdej strategii sprzedażowej. Musi być przemyślany, przykuwający uwagę, a także dopasowany do konkretnych kanałów komunikacji. Zastanów się, jak dotrzeć do klienta i jak sprawić, aby zapamiętał właśnie Twój produkt. Możesz zainspirować się tymi, którzy już odnieśli sukces, albo zaproponować coś całkowicie innowacyjnego. Właściwie przeprowadzona rekrutacja pracowników e-commerce i digital zdecydowanie może pomóc w realizacji tego celu. Zwróć więc szczególną uwagę na to, kogo zatrudniasz do stworzenia swojej strategii marketingowej oraz całego sklepu internetowego.

7.Wysoka jakość obsługi klienta – podstawa czy wyróżnik?

Jakość obsługi to kolejne miejsce, w którym Twoja firma może być choć odrobinę lepsza od konkurencji. A to za sprawą szybkiej i sprawnej komunikacji z klientem. Na czacie, mailowo lub telefonicznie – czas reakcji i ton odpowiedzi wpłyną na to, jak odbiorcy postrzegają całą markę. Warto więc zastanowić się nad najlepszymi rozwiązaniami. Czy klient z łatwością jest w stanie znaleźć nasze dane kontaktowe? W jaki sposób Twoja firma buduje relacje z klientami.

8. Analiza wyników i modyfikacja strategii

Stałe monitorowanie działań oraz ich efektów pozwoli na bieżąco zmieniać strategię i dopasowywać kolejne kroki do potrzeb rynku. Zastanów się zatem jak skutecznie zbierać dane i jak mierzyć efektywność swoich działań. 

Podsumowanie

Stosując powyższe porady zbudujesz w swojej firmie silną strategię sprzedażową, która pozwoli osiągnąć cele biznesowe i zwiększyć zyski. A jeśli Twoja organizacja będzie potrzebowała wsparcia przy rekrutacji pracowników digital oraz rekrutacji e- commerce – służymy pomocą. 

Pracownicy skrojeni na miarę potrzeb Twojej firmy? To nasz atut! Veritas Recruitment – skontaktuj się z nami i poznaj ofertę naszej agencji rekrutacyjnej.

 

Źródła:

[1] https://www.pb.pl/konferencje/sprzedaz/5-dobrych-praktyk-w-zakresie-tworzenia-optymalnej-strategii-sprzedazy-1008075

[2] https://ecommercowy.pl/strategia-sprzedazowa-w-sklepie-internetowym-czym-jest-i-jak-stworzyc-strategie-e-commerce/

[3] https://socialpress.pl/strategia-marketingowa