Nowości w branży e-commerce w 2023 roku
W roku 2023 mamy do czynienia z licznymi nowościami i trendami w sprzedaży online. To, jak wygląda obecnie branża e-commerce, jest zdeterminowane licznymi czynnikami gospodarczymi i środowiskowymi, które miały miejsce w latach poprzednich. Przede wszystkim sytuacją społeczną i polityczną na świecie, a także rozwojem nowoczesnych technologii informatycznych. W tym wpisie przyjrzyjmy się najważniejszym trendom i nowościom w e-commerce w 2023 roku, uwzględniając ich szerszy kontekst. Zaczynamy!
Wpływ pandemii koronawirusa na e-commerce na świecie
Rynek sprzedaży online jest w 2023 roku zdeterminowany trzema głównymi czynnikami. Po pierwsze, wpływem pandemii koronawirusa, która zmieniła nie tylko sprzedaż online, ale sprzedaż w ogóle. W treści raportu ARC Rynek i Opinia „Bolączki Polaków podczas zakupów online” przeczytamy, że 57% ankietowanych woli zakupy online przez wygodę i oszczędność czasu, a co piąty robił je częściej niż raz na tydzień. Według ustaleń Gemiusa w 2021 r. przez internet zakupy robiło 77% Polaków.
COVID-19 wywołał wprawdzie kryzys w wielu branżach z powodu restrykcyjnych ograniczeń w przemieszczaniu się, ale to właśnie izolacja i pozostawanie w domach spowodowała, że dużo więcej zakupów robiliśmy online. Pandemia sprawiła, że e-commerce powiększyło się bardzo i nadal się powiększa, a sprzedaż odbywa się przede wszystkim przez Internet. Według oficjalnego raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) “e-commerce to najszybciej rozwijający się w ostatnich latach segment handlu. Jeszcze 5 lat temu światowy rynek miał wartość około 1 biliona USD. Teraz są to ponad 3 biliony, a rynek globalnego handlu elektronicznego rośnie po 20% co roku”.
Wojna w Ukrainie a rozwój e-commerce w Europie w 2023 r.
Po drugie, e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej jest zdeterminowane do pewnego stopnia wojną w Ukrainie. W wyniku tych wydarzeń, możemy obserwować częściowy powrót popularności sprzedaży online, tyle że w nowej odsłonie. Zacieraniu ulegać będzie granica między sprzedażą online i offline. Warto przypomnieć, że swoje sklepy stacjonarne otwierają w 2022 roku najwięksi giganci e-commerce, by wymienić miejsca takie jak Amazon Style, Metastore czy Google Alphabet.
Oczywiście wspomniana wojna Rosji z Ukrainą wpłynęła bardzo pozytywnie na pojawienie się w handlu e-commerce postaw pożytecznych społecznie, na przykład na organizowanie akcji charytatywnych oraz różnych innych działań, wpisujących się w kontekst społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Przedsiębiorstwa e-commerce zaczęły masowo pokazywać, że są solidarni z Ukrainą, pomagając imigrantom finansowo lub nawet poprzez dostosowanie językowe brandingu na stronie i zapewnienie ukrainskojęzycznych wersji interfejsu.
Nowoczesne technologie i ich wpływ na e-commerce
W dodatku – i po trzecie – istotnego kontekstu w rozwoju e-commerce w 2023 r. dostarcza technologia uczenia maszynowego i deep learning, która pozwala korzystać w sprzedaży online z narzędzi sztucznej inteligencji.
Istotne zmiany widzimy zarazem w logistyce, gdzie obserwujemy, między innymi wykorzystanie dronów w dostawach natychmiastowych oraz rosnącą popularność zakupów głosowych (voice commerce), a także nowych form płatności. W e-commerce w 2023 roku istotne znaczenie mają przy tym najlepsze praktyki dostarczania responsywnych i przyjaznych projektów sklepów online oraz wygodnych interfejsów zakupowych, kreujących wyjątkowe doświadczenia zakupowe.
Mobile first, czyli wygodne zakupy w telefonie
E-commerce nadal mocno kształtuje technologia responsywnych projektów sklepów internetowych. Responsive web design (RWD) to nieustannie jeden z bardzo istotnych tematów, jeśli chodzi o e-commerce w 2023 roku. Szerokie upowszechnienie urządzeń mobilnych – dających możliwość zakupów “z kanapy” – wymusiło na twórcach stron internetowych fakt, że strony sklepów muszą być przystosowane do wyświetlania na tego typu urządzeniach. W innym przypadku korzystanie ze sklepu jest po prostu niemożliwe.
Wobec faktu, że użytkownicy coraz częściej robią zakupy przy pomocy tabletu lub smartfona, sklepy online muszą posiadać zrozumiały, intuicyjny, przyjazny interfejs, który nie wybije użytkownika z lejka sprzedażowego. Jest to już obecnie standard, niemniej jeszcze w 2023 roku znajdziemy miejsca, które go nie mają.
Warto podkreślić, że coraz większe znaczenie będą miały mobilne aplikacje hybrydowe, dostępne równocześnie na wielu różnych platformach, co ma przełożyć się na jeszcze większą liczbę aktywnych użytkowników pod koniec bieżącego roku.
Sztuczna inteligencja i rozwój e-commerce
Sztuczna inteligencja (AI) stanie się jeszcze bardziej powszechna w e-commerce w 2023 roku. Warto przypomnieć, że AI jest stosowana obecnie w automatyzacji obsługi konsumenckiej i algorytmach personalizowania ofert, optymalizacji cen i rekomendacjach, a także w generowaniu treści sprzedażowych. W tym roku właściciele e-commerce postawią bez wątpienia na personalizację i przygotowywanie w pełni indywidualnej oferty, która zostanie zrealizowana automatycznie i możliwie niskim kosztem.
Duże znaczenie zakupów głosowych
Robienie zakupów za pomocą głosu będzie miało w 2023 roku swoje istotne znaczenie. Coraz większą popularnością cieszą się inteligentni asystenci głosowi (AI), tacy jak Alexa albo Google, dzięki którym klienci chętnie robią zakupy za pomocą głosu. W tym roku sklepy będą zatem dostosowywać swoje oferty oraz interfejsy do wymagań voice commerce, które umożliwiają dokonywanie zakupów bez konieczności używania ekranu.
Nowe płatności i social commerce
Wraz z rozwojem e-commerce pojawiają się również nowe formy płatności. W 2023 roku spodziewane jeszcze większe upowszechnienie płatności cyfrowych i zwiększenie popularności płatności kryptowalutami, co e-commerce zawdzięcza technologii blockchain. Wobec tego sklepy muszą przystosować swoje interfejsy płatnicze pod kątem bezpieczeństwa, dostarczając zaufane i wygodne płatności online.
\Na popularności zyska ponadto social commerce, czyli dokonywanie zakupów bezpośrednio na platformach społecznościowych. Sklepy będą musiały dostosować swoją ofertę do wymagań social commerce oraz będą inwestować w kampanie reklamowe programmatic, na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Wobec tej prognozy spodziewany jest także wzrost popularności influencer marketingu.