Czy warto rekrutować specjalistę SEO do firmy?
Dlaczego SEO jest potrzebne?
Obecnie coraz więcej firm prowadzi swój biznes online, a po pandemii koronawirusa nastąpił jeszcze większy wzrost sprzedaży internetowej, ponieważ do sieci napłynęły branże, które dotychczas nie korzystały z potencjału, jaki daje e-handel. Jak podaje raport PwC “Perspektywy rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” niemal 85% Polaków przyznaje, że mimo zakończenia pandemii nie planuje rezygnować z zakupów internetowych, a 10% zamierza robić zakupy jeszcze częściej. Sprzedaż internetowa zależna jest od tego, jak wiele osób natrafi na stronę danego sklepu – tym więcej odwiedzi stronę potencjalnych klientów, im bardziej będzie ona widoczna podczas wyszukiwania. Dlatego istotną aktywnością marketingową firm jest SEO, gdyż ułatwia ono rywalizowanie z konkurencją. Ważne jest jednak, by pamiętać, że samo optymalizowanie strony to proces, który wymaga dużo czasu oraz stałego zaangażowania. Działanie to jest także dobrym sposobem na promocję marki.
Zapotrzebowanie na SEO a rekrutacje
Zapotrzebowanie na rekrutację specjalistów SEO będzie stale rosło, co wynika z ogromnej liczby branż, korzystających z tego typu usług. Zwrócić też warto uwagę na ruch organiczny, czyli bezpłatny ruch użytkowników, szukających informacji w popularnych serwisach, takich jak Google. Najlepszym sposobem, aby zwiększyć ten ruch, jest pozycjonowanie strony internetowej lub wizytówki firmy w wynikach wyszukiwania Google. Stosuje się do tego sprawdzone techniki SEO. Ponadto, od dłuższego czasu łatwo zaobserwować, iż większość użytkowników częściej korzysta z wyszukiwań na urządzeniach mobilnych, a w przypadku pozycjonowania na nie szczególnie istotna jest techniczna optymalizacja strony, której nie sposób wykonać samodzielnie. O ile proste poprawki w treści strony jest w stanie przeprowadzić zdeterminowany laik, o tyle bardziej zaawansowane zmiany wymagają specjalistycznej wiedzy właściwej specjalistom SEO. Optymalizacji technicznej nie można wykonać bez ingerencji w kod strony lub współpracy z zespołem deweloperów tworzących takową.
Czy warto samemu zająć się SEO?
Przy samodzielnym pozycjonowaniu należy brać pod uwagę to, iż nie jest to łatwe. Trzeba nauczyć się nie tylko tego w jaki sposób tworzyć oryginalne i dobrej jakości treści, ale również zapoznać się ze stroną pod kątem technicznym, w celu modyfikowania jej kodu. Sama nauka to proces – nie sposób osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów w kilka dni. Samodzielne pozycjonowanie wymaga wiele cierpliwości i czasu, zatem jeżeli oczekujemy szybkich efektów – lepiej skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. Techniczna optymalizacja zyskuje zatem coraz bardziej na znaczeniu, z uwagi na większy ruch użytkowników na urządzeniach mobilnych.
Rekrutacja SEO do działu inhouse
Coraz częściej średnie i duże firmy wolą mieć specjalistów inhouse (czyli pracujących wewnątrz firmy) przede wszystkim z powodu, iż mogą oni skoncentrować się wyłącznie na obsłudze firmy w przeciwieństwie do agencji SEO, które pracują dla wielu marek. Jest to także dobre rozwiązanie dla firm, które pozyskując klientów koncentrują się głównie na ruchu z wyszukiwarki. Odnosi się to zwłaszcza do dużych serwisów e-commerce oraz biznesów, które w dużej mierze opierają się na usługach online. W przypadku tychże tworzenie wewnętrznego działu SEO może okazać się tańsze niż zlecanie projektów agencji reklamowej.
Proces rekrutacji SEO
Podczas rekrutowania specjalistów SEO często zdarza się, że zatrudniane są osoby nie mające wystarczających kompetencji lub takie, których kwalifikacje rozmijają się z potrzebami klienta. Istotne jest zatem, by dokonać wywiadu, który zweryfikuje sylwetkę danego kandydata. Bez znaczenia, czy rozmawia się z przedstawicielem agencji rekrutacyjnej, czy z freelancerem – warto podczas rozmowy wziąć pod uwagę:
obszar współpracy – ocenienie jak może pomóc dana firma lub specjalista,
kompetencje oraz doświadczenie potencjalnego kandydata,
formę rozliczenia – podanie widełek wynagrodzenia zawęża już liczbę kandydatów, co pozwala skoncentrować się na tych osobach, którym dana stawka odpowiada i jest swoistym odbiciem ich własnego poczucia kompetencji,
własne oczekiwania – czego oczekujemy od zatrudnienia danej osoby i w jakim czasie.
Ważne jest, aby precyzyjnie określić stanowisko oraz zakres wynikających z niego obowiązków. Ponadto, w procesie sprawdzania kompetencji kandydata istotne jest, aby rekruter był specjalistą w danej dziedzinie, gdyż branża SEO stale się rozwija i wymaga bieżącego aktualizowania wiedzy na jej temat.
Zdarza się również, że standardowy headhunting nie jest w tym wypadku skuteczny z uwagi na dość zawężone kryteria, którym odpowiada niewielka ilość kandydatów. Odpowiedzią na powyższą kwestię jest metoda polecania dla pracowników, którzy mogą mieć sieć kontaktów z poprzednich stanowisk pracy. Jeżeli polecona osoba zostanie zatrudniona – pracownicy są nagradzani, co wpływa na nich motywująco jak i pozytywnie oddziałuje na budowanie employer branding pracodawcy.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe kwestie związane z rekrutacją SEO, stanowi ona swego rodzaju wyzwanie, z uwagi na niezbędne dobre przygotowanie merytoryczne rekrutera jak i odpowiednie sprawdzenie profilu kandydata, a także kreatywne podejście do pozyskiwania nowych specjalistów, będące nierzadko karkołomnym zadaniem.
Podsumowanie
SEO stanowi ważną rolę w branży e-commerce i pokrewnych z uwagi na dzisiejszą powszechność firm, sprzedających swoje usługi online i utrzymującą się tendencją wzrostową w tym zakresie. Z tego względu będzie wzrastać zapotrzebowanie na SEO, na co wpływ ma także coraz bardziej powszechny ruch organiczny na urządzeniach mobilnych oraz potrzeba technicznej optymalizacji stron. W przypadku większych firm warto także rozważyć rekrutację SEO na specjalistów pracujących wewnątrz firmy, aniżeli zlecając zadania agencji reklamowej, gdyż może być to bardziej opłacalne, a z pewnością pozwoli na dokładniejszą kontrolę pracy pracownika. W materii rekrutacji natomiast – kluczową kwestią jest specjalistyczna wiedza rekrutera z danej dziedziny, umiejętnie skonstruowany wywiad, weryfikujący kompetencje potencjalnego pracownika oraz innowacyjne podejście do poszukiwania specjalistów.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, o co pytać kandydatów podczas rekrutacji SEO lub jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej na to stanowisko – zapraszamy do lektury: