agencja rekrutacyjna

10 problematycznych pytań agencji rekrutacyjnej, które na pewno usłyszysz

Każdy kandydat chce wypaść na rozmowie rekrutacyjnej jak najlepiej. W tym celu zwykle odświeża sobie zagadnienia ze swojej branży, przypomina też doświadczenie zawodowe. Są to w gruncie rzeczy efektywne praktyki. Jednak poza standardowymi pytaniami o kompetencje, warto przygotować się na te nieco bardziej abstrakcyjne, które również są dla rekruterów istotnym źródłem informacji. Poniżej przedstawiamy te najczęściej się pojawiające.

Pytanie 1: Jakie są Twoje pasje i hobby?

Pozornie mogłoby się wydawać, że to pytanie nie ma związku z pracą. Jednak taka informacja pozwala rekruterom wyciągnąć wnioski na temat obszarów, w jakich się rozwijamy. Poza tym w ten niebezpośredni sposób agencja rekrutacyjna może się dowiedzieć czegoś na temat naszych cech – takich jak: zdolności przywódcze, skłonność do podejmowania ryzyka i eksperymentów, dokładność i wiele innych. Nasze zainteresowania mówią wiele o nas samych. Niekoniecznie musimy wymieniać tylko te, które wiążą się jakoś z naszą pracą. Jeśli dobrze radzisz sobie z przeszkodami, jakie stawia Twoja pasja, to jest większa szansa, że dasz sobie radę w nowej pracy.

Pytanie 2: Jaki jest Twój największy zawodowy sukces?

Agencja rekrutacyjna ma za zadanie wyłowić i polecić pracodawcy najlepszych kandydatów. Jednak mimo zrozumiałych chęci przedstawienia siebie w jak najlepszym świetle, odpowiadając warto trzymać się faktów. Zamiast przejaskrawiać, lub – tym bardziej – mijać się z prawdą, powinniśmy skupić się na naszym wkładzie w końcowy efekt, strategii i użytych umiejętnościach. To pozwoli rekruterom wyciągnąć bardziej precyzyjne wnioski.

Pytanie 3: Jaka jest Twoja największa zawodowa porażka?

Na rekrutacji możemy też usłyszeć niewygodne pytania. Mało kto lubi mówić o swoich porażkach, jednak paradoksalnie może to być szansa dla kandydata. Do czego? Do wykazania się refleksyjnością. Przed rozmową z agencją rekrutacyjną warto pomyśleć, jakie wnioski możemy wyciągnąć z naszych porażek i co dziś zrobilibyśmy inaczej. Pamiętajmy, że “błąd popełnić rzeczą ludzką”, a jedną z różnic, pomiędzy profesjonalistami, a amatorami jest umiejętność dostrzeżenia swoich pomyłek i poprawienia ich.

Pytanie 4: Jakie są Twoje oczekiwania finansowe?

Choć wynagrodzenie nie jest wbrew pozorom głównym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca pracy, to zaspokojenie swoich potrzeb warunkuje satysfakcję. Jak odpowiedzieć na pytanie o wynagrodzenie, żeby uzyskać satysfakcjonujący wynik, ale nie przesadzić? Przede wszystkim trzeba przemyśleć przed rozmową tę kwestię. Warto zorientować się, jak kształtuje się średnie wynagrodzenie na podobnym stanowisku. Na tej podstawie, biorąc pod uwagę swoje doświadczenie i konkurencję na rynku pracowniczym, estymujemy kwotę, jaka jest dla nas zadowalająca, ale realna do spełnienia. Jak ją przedstawić? Specjaliści od negocjacji radzą, żeby pierwsza propozycja była nieco wyższa od tej pożądanej. Dzięki temu idąc na kompromis i obniżając ją możemy mimo wszystko uzyskać kwotę podobną do zamierzonej.

Pytanie 5: Co zmieniłbyś w naszej firmie?

Żeby odpowiedzieć rekruterowi na to pytanie, potrzebny jest dokładny research na temat danego przedsiębiorstwa. Na tej podstawie można wysunąć propozycje dotyczące potencjalnych działań: zarówno realnych do spełnienia, jak i nieco wydumanych – te drugie mogą obrazować kreatywność kandydata. Jeśli nawet będziesz mieć zdanie zupełnie odmienne od specjalisty HR, pokażesz, że masz odwagę wypowiedzieć się na każdy temat i nie boisz się również formułować uwag. 

Pytanie 6: Jaki jest największy minus tego stanowiska?

Przez odpowiedź na to pytanie pokażesz specjalistom agencji rekrutacji swój sposób myślenia i podejście do pracy. Okaże się też, czy jesteś szczery. Pamiętaj, że nie ma stanowisk bez wad. Każda praca to sukcesy i porażki, a nierzadko również stresujące i frustrujące sytuacje.

Pytanie 7: Jaką wartość przyniesie firmie współpraca z Tobą?

To pytanie możesz otrzymać pod koniec rozmowy kwalifikacyjnej, kiedy agencja rekrutacyjna zna już historię kandydata oraz poznała Twoje umiejętności i czynniki motywujące. Rekruter chce w ten sposób dowiedzieć się, czy rozumiesz potrzeby firmy i faktycznie możesz przyczynić się do jej rozwoju. 

Pytanie 8: Jakie ciekawe trendy wskażesz w naszej branży?

Zwłaszcza podczas szukania specjalistów na stanowiska specjalistyczne rekruterzy mogą chcieć sprawdzić, czy realnie jesteś na bieżąco z nowinkami w swojej dziedzinie. Dlatego warto przygotować się na to, przeglądając choćby blogi, czy czasopisma branżowe. Jeżeli jednak nie śledzisz postępu w branży, a agencja rekrutacyjna jasno zaznaczyła taką potrzebę w ogłoszeniu, warto się zastanowić, czy będziesz pasował do profilu pracownika, jakiego poszukują.  

Pytanie 9: Gdzie widzisz się za 5 lat na rynku pracy?

Agencje rekrutacyjne cenią ludzi z inicjatywą, którzy wciąż się rozwijają i stawiają przed sobą nowe wyzwania. W wielu branżach to kandydat na pracownika, który poza realizacją swoich zadań odważy się zaproponować nowe rozwiązania. Nie bój się więc mówić firmie rekrutacyjnej o swoich planach, nawet jeśli wydaje Ci się, że Twoja wypowiedź może być odebrana jako nonszalancka.

Pytanie 10: Dlaczego zdecydowałeś się zmienić pracę?

Chociaż nie zawsze odpowiedź na to pytanie stawia nas w dobrym świetle, warto pomyśleć, czy może da się z tych doświadczeń wyciągnąć konstruktywne wnioski. To kolejna szansa, żeby wykazać się refleksyjnością. Możesz też wykorzystać okazję, żeby wspomnieć o czynnikach, które demotywują Cię do pracy, lub ją uniemożliwiają. Warto poinformować specjalistów z agencji rekrutacyjnej o tych kwestiach, ponieważ czasem np. model pracy, czy struktura organizacyjna mogą niekorzystnie wpływać na Twoją efektywność.